Aartsbisdom > Nieuws > Jongerendag ‘Passion’ in Deventer

Jongerendag ‘Passion’ in Deventer

Deventer was op zondag 5 april het decor van de diocesane viering van Wereldjongerendag (Palmzondag). Deze dag ‘voor en door jongeren’ wordt mondiaal gebruikt om tieners en jongeren in de bisdommen met elkaar in contact te brengen. Na de parochieviering in de Broederenkerk, waarin aartsbisschop Eijk voorging, kregen de jongeren een gevarieerd programma voorgeschoteld. Een ‘gelegenheidskoor’ van jongeren uit de diverse Deventer jongerenkoren gaf onder leiding van dirigent Ber te Riele een prachtige uitvoering van fragmenten uit de musical ‘Jesus Christ Superstar’. ‘s Middags waren er workshops, met onder meer een levendige ‘meet & greet’ van de jongeren met mgr. Eijk.

‘s Middags kreeg mgr. Eijk het eerste exemplaar uitgereikt van ‘Geloven Nu’ voor tieners. Deze succesvolle laagdrempelige catechetische methode, die ontstaan is in het Aartsbisdom Utrecht, heeft hiermee ook een editie die zich speciaal richt op jongeren. Met deze methode brengen de deelnemers in maandelijkse bijeenkomsten de bijbel in verband met hun eigen levenservaringen. In deze versie worden zes bijbelverhalen met behulp van spel- en werkvormen voor tieners begrijpelijk, hanteerbaar en toegankelijk gemaakt. Voor de begeleiders bevat dit werkboek praktisch materiaal met achtergrondinformatie, tips voor de opzet van bijeenkomsten rond bijbelverhalen en handleidingen bij de spel- en werkvormen.
Aartsbisschop Eijk is blij met deze uitgave van de Katholieke Bijbelstichting, waar ook de Pastorale Dienstverlening van het Aartsbisdom Utrecht aan meewerkte. Hij noemde ‘Geloven Nu’ voor tieners een “schot in de roos”. Hij beloofde er zijn best voor te doen om het bekendheid te geven in het aartsbisdom maar ook daarbuiten.

passion-4-klein

‘Senang’
De jongeren konden deze dag ook persoonlijk kennis maken met vicaris Pauw (vicariaat Arnhem), die tevens als aandachtsveld jongeren en catechese heeft. Het Jongeren Platform Utrecht nam op 5 april ook ‘officieel’ afscheid van de jongerenwerker van het aartsbisdom Margreet Sanders. Zij heeft sinds 1 maart een nieuwe functie als opbouwwerker in parochieverband Oost-Betuwe.
In de meet & greet workshop vroegen jongeren aan mgr. Eijk onder andere of hij ooit spijt heeft gehad van zijn keuze om priester te worden – zijn antwoord: “Geen moment, ik voel me uiterst senang. Het meest lastige was nog mijn eerste tijd als priesterstudent: ik was toen al arts en moest weer helemaal van voren af aan beginnen, en dat was wel wennen.”
Een andere workshop werd geleid door een zr. Augustines van Sint Monica, in Utrecht bekend van hun opvanghuis ‘Meisjesstad’. Zij vertelde dat de gemiddelde leeftijd van deze zusters 79 jaar is, maar dat een aantal van hen toch nog met iets nieuws beginnen: een bezinningscentrum bij het klooster in Hilversum.

Tags: ,