Aartsbisdom > Jubeljaar 2025 > Jongerenbedevaart Rome 2025: meld je aan!

Jongerenbedevaart Rome 2025: meld je aan!

In 2025 wordt er in de R.-K. Kerk weer een Heilig Jaar gehouden. De Nederlandse bisdommen organiseren in dat jaar samen een nationale bedevaart naar Rome. Voor jongeren (16-30 jaar) wordt er in de meivakantie (26 april tot en met 3 mei) een speciale treinreis georganiseerd.

Een Heilig Jaar of Jubeljaar is een traditie in de katholieke Kerk die teruggaat tot het jaar 1300 en gebaseerd is op een nog ouder Joods gebruik. Aanvankelijk werd een Jubeljaar eens in de 50 jaar gehouden en tegenwoordig eens in de 25 jaar. Het is een jaar om extra aandacht aan je geloof besteden, om te pelgrimeren en om een nieuwe start te maken. Een bekende traditie tijdens een Heilig Jaar is het plechtig openen van de zogeheten ‘heilige deuren’, waardoor pelgrims de vier grote basilieken in Rome kunnen betreden. Het internationale thema van het Heilig Jaar 2025 luidt: ‘Pelgrims van hoop’. Paus Franciscus heeft gelovigen uit de hele wereld uitgenodigd om tijdens het Heilig Jaar 2025 op bedevaart naar Rome te komen. Rome verwacht 30 miljoen pelgrims te verwelkomen!

Reis en verblijf
De jongerenbedevaart is van zaterdag 26 april t/m zaterdag 3 mei en kost € 985. Dit bedrag is inclusief € 200 korting van de Nederlandse bisschoppen. Deelnemers reizen per trein naar Rome en verblijven in het centrum van de stad, vlakbij de Piazza Navona. Ze overnachten bij de paters theatijnen op basis van halfpension. “Er wacht een uniek programma voor jongeren (16-30 jaar) op je!,” aldus de organisatie.

Klik hier voor meer informatie over de jongerenreis.
(Deze pagina op de website van de bedevaartorganisatie Huis voor de Pelgrim opent met algemene informatie over de Nationale Bedevaart. Daaronder staat een aantal blauwe blokjes die linken naar informatie over specifieke deelreizen, zoals de jongerenreis (tekst opent onder deze blokjes). Bij die informatie over de jongerenbedevaart wordt ook verwezen naar het formulier ‘toestemming reizen met minderjarig kind naar het buitenland’: dat heb je nodig als je jonger bent dan 18).

Klik hier (of op de afbeeldingen hierboven) voor de flyer van deze jongerenbedevaart

Klik hier om je direct in te schrijven (je moet waarschijnlijk nog even doorklikken op ‘Jongerenreis’)

Tags: