Aartsbisdom > Nieuws > Jongeren vieren Wereldjongerendag in Zutphen

Jongeren vieren Wereldjongerendag in Zutphen

“Wat is nu een echte held, iemand tegen wie je kunt opzien?” Die vraag stelde kardinaal Eijk aan het begin van zijn preek tijdens de Eucharistieviering op Palmzondag in de Sint Jan te Zutphen. In deze kerk en in de naastgelegen middelbare school vierde het Aartsbisdom Utrecht deze zondag ‘Passion’: de jaarlijkse Wereldjongerendag in de bisdommen. Zo’n held, is dat een Rambo, een echte klerenkast die anabolen steroïden slikt; die met geen druppel zweet op zijn gezicht het gevaar tegemoet gaat?, zo vroeg de aartsbisschop. Aan zo’n onbevreesd figuur heb je immers iets!

“Als we nu kijken naar Jezus in Getsemane en hem vergelijken met zo’n superheld als Rambo, dan maakt Jezus niet echt een overtuigende indruk,” zo maakte kardinaal Eijk het bruggetje naar de Evangelielezing van deze ochtend. Jezus neemt namelijk mensen mee, is al snel bang en vraagt zijn Vader om hulp. Maar toch: zo’n Rambo is meer een robot dan een mens, zo stelde de kardinaal. Een echte held is juist een mens die best wel eens vrees kan hebben. “Wat is er dan allemaal voor nodig om moed en vertrouwen te houden?,” zo vroeg hij vervolgens. Je moet niet weglopen, zoals de meeste leerlingen: “Wij zijn ook als Petrus, de leerlingen en de jongen die naakt wegloopt: kwetsbaar.” Als we echter vertrouwen op Gods liefde en de kracht die Hij ons geeft, dan komt het goed.

passion

groepsfoto
foto: Vincent te Braake

WJD 2013
Na de Eucharistieviering werd Passion voortgezet in Het Stedelijk, waar naast het podium een heuse Twitterfontein werd geprojecteerd: iedereen die een tweet stuurde met daarin de ‘hashtag’ #WJD2012 zag zijn tweet op enig moment voorbij komen. De tweets kwamen vanuit het hele land: ook in de andere bisdommen werd Wereldjongerendag gevierd. Nadat ‘jongerenvicaris’ Pauw tot zijn eigen verrassing onderdeel was geworden van de ‘openings-Sister-act’ door Sander en Nathalie (muziek: ‘I will follow Him’), volgde een spetterend optreden van de band The Fruits. Ook zij voegden een bijzonder element toe aan de middag: tijdens een Braziliaans lofprijslied moesten de ca. 90 aanwezigen (jongeren en een aantal priesters) een bijzondere dans uitvoeren. Bij een ander lied ‘streden’ de jongens tegen de meisjes om wie het hardst kon zingen.

sister-act the-fruits

Aansluitend verzorgde jongerenwerker Hao Tran een inleiding over de Wereldjongerendagen 2013 in Rio de Janeiro. Zo vertelde hij over de landelijke reis daarheen: de bisdommen verzorgen ditmaal geen aparte reizen, maar werken samen in één landelijk initiatief met drie profielreizen. Zijn waarschuwing: “Let op: de WJD zijn verslavend!” Na Hao was het de beurt aan rector Patrick Kuipers van het Ariënsinstituut. Hij hield een presentatie over de boodschap van paus Benedictus XVI voor de Wereldjongerendag 2012, met als thema ‘Verheug je altijd in de Heer!’.

workshop aanbidding

Workshops
Hierna was het tijd voor de twee workshoprondes: in de eerste ronde konden de jongeren onder meer kiezen voor een inleiding van kardinaal Eijk ‘Waarom geeft het leven met Christus vreugde’, waarin hij dit thema uitdiepte aan de hand van het levensverhaal van Ignatius van Loyola, de stichter van de Jezuïetenorde. Ook konden zij blijven luisteren naar The Fruits of naar de workshop over het leven van de zalige Chiara Luce Badano, gegeven door Nard van Zeeland. In de tweede ronde was er geen concert meer van The Fruits – zij gingen zich voorbereiden op de muzikale begeleiding van de Aanbidding – maar konden de jongeren die meegaan met de bisdombedevaart naar Lourdes de nodige informatie krijgen over deze reis. Deze workshop werd verzorgd door Anja Eerhart, die ook meegaat als begeleider van de tiener- en jongerenreis. Aan het einde van de middag volgde de Aanbidding in de St. Janskerk, waarna de dag werd afgesloten met een diner in Het Stedelijk.

Tags: ,