Aartsbisdom > Nieuws > Jaarlijkse Chrismamis op 4 april

Jaarlijkse Chrismamis op 4 april

De jaarlijkse Chrismamis in het Aartsbisdom Utrecht wordt in 2012 gevierd op 4 april, de woensdag in de Goede Week. Kardinaal Eijk heeft op 24 februari een uitnodiging voor het bijwonen van deze viering gestuurd aan de pastoors, alle priesters, diakens en pastoraal werk(st)ers in het Aartsbisdom alsmede aan de emeriti en aan de parochiebesturen, locatieraden en pastoraatsgroepen in het diocees. De viering vindt plaats in de kerk Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming (ofwel de ‘Mariakerk’, Stationsstraat 13 te Apeldoorn en begint om 19.00 uur. Nieuw dit jaar is dat de vertegenwoordigers van de locaties uitgenodigd worden iets mee te brengen voor de Voedselbank van Apeldoorn, ten behoeve van de voedselpakketten die voor Pasen samengesteld worden.

Tijdens deze Eucharistieviering vindt de zegening plaats van de olie voor de zieken en geloofsleerlingen, alsook de wijding van het Chrisma voor het doopsel, het vormsel, de priesterwijding en de consecratie van kerken en altaren. Tijdens de Chrismamis vernieuwen de priesters hun wijdingsbeloften ten overstaan van de bisschop.

“De Chrismamis is een viering voor heel ons bisdom. Naast de pastoor van de parochie of diens plaatsvervanger, is het gewenst dat er vanuit elke locatie twee vertegenwoordigers naar de Chrismamis komen. Zij worden bij dezen uitgenodigd om voedsel (dat enige tijd houdbaar is) en/of een kaars mee te nemen voor de Voedselbank van Apeldoorn. Deze gaven worden voorafgaande aan de Chrismamis in ontvangst genomen achterin de kerk. Tijdens de offerande zullen (een deel van) deze gaven vóór het altaar neergelegd worden. Aan het einde van de Chrismamis worden de gaven overgedragen aan de Voedselbank in Apeldoorn, om mensen die het financieel moeilijk hebben te laten delen in onze Paasvreugde,” zo schrijft kardinaal Eijk in de uitnodiging.

Voorafgaande aan de Chrismamis kunnen de HH. Oliën worden afgegeven die in voorgaande jaren gezegend of gewijd zijn. Het Aartsbisdom draagt zorg voor een goede verbranding van de HH. Oliën die niet meer gebruikt zullen worden. “Door deze mogelijkheid om de HH. Oliën af te geven, hopen wij dat deze niet onnodig lang blijven liggen in sacristieën of op andere plaatsen,” zo schrijft de kardinaal. Bij de verdeling van nieuwe HH. Oliën wordt uitgegaan van één setje van de drie HH. Oliën per locatie. Indien er meer flesjes van een bepaalde olie of meer setjes nodig zijn, dan wordt de pastoors gevraagd dit vóór 12 maart door te geven aan de heer G.L.M. Lokate.

Klik hier voor de volledige tekst van de uitnodigingsbrief.

Tags: