Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Enschede > Jaarlijkse Ariënsherdenking in Enschede

Jaarlijkse Ariënsherdenking in Enschede

De jaarlijkse Ariëns-gedachtenisviering vindt ook dit jaar weer plaats op de derde zondag van november (18 november). Zoals gebruikelijk wordt deze Eucharistieviering gehouden in de St. Jacobuskerk aan de Oude Markt te Enschede. Aanvang 10.00 uur. Celebranten  zullen zijn: mgr. Th.C.M. Hoogenboom, hulpbisschop van het Aartsbisdom Utrecht en pastoor A.G.M. Monninkhof, pastoor van de Jacobus de Meerdere-parochie van Enschede.

Het thema van de viering is dit jaar (conform het Europees thema van het jaar 2012) ‘Ouder worden’. Daarbij zullen twee aspecten centraal staan: ‘solidariteit tussen de generaties’ en ‘de vergrijzing van de gelovigen’. Onder meer de in 1893 door Ariëns zelf opgerichte Kon. Leo Harmonie verleent medewerking aan deze Eucharistieviering. Na de H. Mis is iedereen welkom in het parochiecentrum achter de kerk voor een informeel samenzijn. Er zullen ook weer boeken en kaarsen te koop zijn.

Zaligverklaringsproces
Alphons Ariëns (1860-1928) kreeg bekendheid als drankbestrijder en voorvechter van de arbeidersrechten, vooral in de stad Enschede. Zijn zaligverklaringsproces startte in 1958. In januari 2005 riep het Aartsbisdom Utrecht op tot getuigenissen over Ariëns, een nieuwe stap in het proces dat uiteindelijk moet leiden tot zijn zaligverklaring. Op 9 mei 2005 installeerde kardinaal Simonis een diocesane rechtbank die moet vaststellen of rondom Ariëns’ persoon een bepaalde verering is ontstaan en dat hij ‘door het volk’ als een heilige wordt beschouwd en ervaren. Priester H. ten Have van het Aartsbisdom Utrecht publiceerde eind 2008 een biografie over Ariëns (‘De liefde van Christus laat ons geen rust’), waarin diens spiritualiteit centraal staat. Mgr.dr. K. Kasteel is in 2010 benoemd tot postulator van de apostolische fase in het zaligverklaringsproces van Alphons Ariëns.

Meer informatie:
Het Ariëns-comité