Aartsbisdom > Nieuws > Inwijding Willibrordkerk door aartsbisschop Eijk

Inwijding Willibrordkerk door aartsbisschop Eijk

Aartsbisschop W.J. Eijk heeft tijdens de Pontificale Latijnse Hoogmis op zondag 25 januari de Sint Willibrordkerk in Utrecht opnieuw ingewijd. Concelebranten waren rector N. Schnell en pastoor A.P.S. van Hout. Ter gelegenheid van deze viering heeft het aartsbisdom tevens twaalf ontbrekende beelden terug geplaatst, die jarenlang in Dijnselburg lagen opgeslagen. In oktober maakten de Sint Willibrordkerk en het Aartsbisdom Utrecht bekend dat de banden werden hersteld.

De kerk was tijdens de bijna drie uur durende viering afgelopen zondag bijna tot de laatste kerkbank gevuld. Het St. Willibrordkoor o.l.v. dirigent Bernard Rikkert de Koe zong de wisselende gregoriaanse gezangen, de Krönungsmesse van W.A. Mozart en het Te Deum. Organist was Bas Groenewoud. Mgr. Eijk ging tijdens zijn preek onder meer in op de betekenis van het altaar en de eucharistie.

wijding-willibrord-overzicht-img_5559 wijding-willibrord-altaar-img_5671

De Willibrordkerk werd in 1967 aan de eredienst onttrokken, waarna het Aartsbisdom Utrecht de kerk wilde slopen. Pater Kotte A.A. en een aantal parochianen kochten vervolgens het kerkgebouw. Pater Kotte bleef daarna in deze kerk de Eucharistie vieren, hetgeen hem in conflict bracht met het Aartsbisdom. In 1976 werd de kerk aangewezen als rijksmonument. De kerk werd tussen 1990 en 2005 bijna geheel gerestaureerd.

(foto’s: Hans de Mol, Vereniging voor Latijnse Liturgie)