Aartsbisdom > Algemene Bisschoppensynode 2023-2024 > Interview: mgr. Hoogenboom over het synodaal proces

Interview: mgr. Hoogenboom over het synodaal proces

De diocesane fase van de Algemene Bisschoppensynode 2023 is in volle gang. De parochies in het Aartsbisdom Utrecht zijn gestart met de voorbereidingen van gespreksbijeenkomsten. Maar wat is de meest vruchtbare geestelijke houding van deelnemers aan deze parochiële geloofsgesprekken? In het decembernummer van het bisdomblad ‘Op Tocht’ gaat mgr. Hoogenboom – contactpersoon voor de organisatie van het synodale proces in het Aartsbisdom Utrecht – daarop in.

Het interview in ‘Op Tocht’ is het eerste deel van een tweeluik, in het januarinummer volgt het slot. Dan gaat mgr. Hoogenboom in op het centrale thema van de Synode en de richtvragen.

Mgr. Hoogenboom benadrukt dat de eerste christenen ‘mensen van de Weg’ werden genoemd, volgelingen van Jezus als ‘de Weg de Waarheid en het Leven’. “Het woord synode is afgeleid van het samengestelde Griekse woord sunodos, dat ‘samen op weg’ betekent, van sun = samen en hodos = weg. Dat ‘samen op weg gaan’ is ook duidelijk zichtbaar in het logo dat het Vaticaan heeft laten ontwerpen voor deze synode.” Daarop is een groep mensen te zien – jong en oud, man en vrouw, gezond en gehandicapt, leek, religieus en bisschop. Waarbij de bisschop niet voorop gaat maar middenin de groep meeloopt.
Voor de deelnemers aan de bijeenkomsten in de parochies en andere kerkelijke gremia is het goed om scherp voor ogen te houden wat de Kerk ten diepste is, aldus mgr. Hoogenboom: “De basis van ons Kerk-zijn ligt in ons gedoopt-zijn. De Kerk is de gemeenschap van gedoopten in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.”
Het geloofsgesprek in het kader van het synodaal proces kan alleen maar vrucht dragen als de deelnemers een geestelijke houding hebben die gekenmerkt wordt door ontvankelijk te willen zijn voor de werking van de Heilige Geest, zo vertelt mgr. Hoogenboom. Niet voor niets is er een gebed tot de Heilige Geest verspreid onder de parochies dat voorafgaand aan elke bijeenkomst wordt gebeden.
Vervolgens staat hij stil bij de wijze waarop de Heilige Geest ons helpt, aan de hand van een catechesereeks die paus Franciscus eerder gaf over de zeven gaven van de Heilige Geest. Het geregeld bidden van het binnen de parochies verspreide gebed ‘Wij staan voor U, Heilige Geest’ zal ons als deelnemers aan de geloofsgesprekken tijdens het synodaal proces helpen ontvankelijk te worden voor de zeven gaven van de Heilige Geest. Wees er dus alert op, zegt mgr. Hoogenboom.

Klik hier om het interview te lezen.
Klik hier voor meer informatie en materialen over de Bisschoppensynode 2023

Tags: