Aartsbisdom > Nieuws > Interview met rector over komende Ariënsherdenking

Interview met rector over komende Ariënsherdenking

In Maarssen (parochie St. Jan de Doper) vindt op zondag 26 augustus de jaarlijkse Ariënsherdenking plaats. In de aanloop naar deze herdenking, die voor de priesterstudenten van het Ariënsinstituut tevens de start is van het studiejaar, bezocht RTV Stichtse Vecht het Ariënsinstituut in Utrecht. Daar had de verslaggever een gesprek met rector Kuipers over de persoon Alphons Ariëns, de Kerk, het Ariënsinstituut, het zaligverklaringsproces en de Ariënsherdenking van aanstaande zondag.

Op 7 augustus 2018 was het 90 jaar geleden dat Alphons Ariëns overleed op 68-jarige leeftijd in Amersfoort. En het is dit jaar 110 jaar geleden dat Alphons Ariëns als pastoor is geïnstalleerd in Maarssen. Voor deze herdenking verzamelen de deelnemers zich bij het graf van Ariëns (Straatweg) voor een korte gebedsdienst die om 9.00 uur start. Aansluitend vindt om 10.00 uur de Eucharistieviering plaats in de H. Hartkerk (Breedstraat 1) te Maarssen. Hoofdcelebrant is dit jaar kardinaal Eijk, aartsbisschop van Utrecht.

Rector Kuipers noemt in het gesprek met RTV Stichtse Vecht Ariëns onder meer een voorbeeld voor de priesters van deze tijd. “Bijzonder is dat Ariëns echt een man is geweest van de Kerk. Aan de ene kant heel trouw aan de Kerk: aan het gebed, aan de viering van Eucharistie,” aldus Kuipers. “Aan de andere kant oog en oor hebbend voor mensen in nood en voor wat mensen bezig houdt. Daar is hij natuurlijk erg bekend mee geworden, met name in Enschede: dat hij opkwam voor de rechten van arbeiders. Dat is ook de reden dat aartsbisschop Willebrands in 1979 de naam van Ariëns heeft verbonden aan de priesteropleiding van het Aartsbisdom Utrecht. Om te zeggen: Alphons Ariëns is een voorbeeld van hoe priesters in onze dagen zouden moeten zijn.”
Kuipers studeerde zelf aan dit Ariënskonvikt, maar zijn band met Ariëns is al veel ouder, vertelt hij. “Ik ben zelf geboren in Enschede en ben van kinds af aan opgegroeid met de figuur van Ariëns. Het hele verhaal van Ariëns en wat hij betekend heeft met name voor de mensen van Enschede eind 19de eeuw is voor mij heel bijzonder.”

Klik hier voor het interview met rector Kuipers

Tags: ,