Aartsbisdom > Nieuws > Internationale bijeenkomst ‘Geloven in deze tijd’

Internationale bijeenkomst ‘Geloven in deze tijd’

In het weekend van 12, 13 en 14 september organiseert de Zuilense geloofsgemeenschap St. Ludgerus, St. Jacobus en Salvator in Utrecht een internationale bijeenkomst over het thema ‘Geloven in deze tijd’. Op het programma staan lezingen, vieringen en onderlinge ontmoeting en uitwisseling.

“Het geloof staat onder druk. Niet alleen door de verminderde belangstelling bij veel kerkleden, maar ook door problemen waar de Kerk zelf mee kampt; kerken worden gesloten en het aantal priesters en pastorale werk(st)ers loopt terug. Met dit in gedachte zal de bijeenkomst een uitdaging worden om na te denken over hoe in deze tijd vorm kan worden gegeven aan ‘geloven’,” zo staat in de uitnodiging.

Duitsland, Polen en Frankrijk
Aan de bijeenkomst ‘Geloven in deze tijd’ wordt deelgenomen door afgevaardigden van partnergemeenschappen uit Duitsland, Polen en Frankrijk. Het programma omvat de uitwisseling met de buitenlandse vertegenwoordigers op vrijdagmorgen om 09.00 uur, en een presentatie over de figuur van de heilige Ludgerus en over Zuilen op vrijdagavond om 20.00 uur. Ludgerus werd omstreeks 743 (waarschijnlijk) in het plaatsje Zuilen nabij Utrecht geboren.
Zaterdagmorgen om 09.00 uur is er een bijeenkomst over het thema en zaterdagmiddag om 15.00 uur vindt de opening van een kunsttentoonstelling plaats in het Antje Drijverpaviljoen in het Julianapark.
Zondagmorgen om 10.30 uur is er een Eucharistieviering, en om 14.00 uur een concert in de Jacobuskerk. Om 16.30 uur wordt het weekend afgesloten met een Vesperviering met medewerking van het Monicakoor.
Op zondag zal de Ludgerusrelikwie, die in zich bevindt bij de Zusters van het Cenakel, in de Jacobuskerk aanwezig zijn. De relikwie wordt om 09.45 uur in een kleine processie overgebracht van het Cenakel naar de kerk.