Aartsbisdom > Nieuws > Installatie kerkelijke rechtbank voor zaligverklaring Dienares Gods Dorothea Visser

In het aartsbisschoppelijk paleis aan de Utrechtse Maliebaan is op 13 april de kerkelijke rechtbank geïnstalleerd ten behoeve van het zaligverklaringsproces van de Dienares Gods Dorothea Visser. Deze rechtbank zal de deugden en het leven van Dorothea Visser analyseren en kritisch beoordelen. De rechtbank bestaat uit mgr. dr. S. van Calster (delegatus episcopalis), pastor drs. M.F.M.G. Schyns (promotor iustitiae) en dr. A.C.J. Habets (notarius). Als notaria van deze installatiebijeenkomst functioneerde mevr. G.C.F.H.M. Bax.

Mgr. Van Calster is priester van het Aartsbisdom Mechelen-Brussel, pastor Schyns wordt per 1 juni pastoor van de parochie Paus Johannes XXIII. Hij blijft daarnaast als adjunct-hoofd bureau Officialaat parttime verbonden aan het Officialaat van het Aartsbisdom Utrecht en het Bisdom Groningen-Leeuwarden. Dr. Habets is bisschoppelijk gedelegeerde voor het katholiek onderwijs binnen het Aartsbisdom Utrecht.

doravisser

Toelichting
Mgr. Van Calster opende de bijeenkomst met een toelichting op de stappen die reeds zijn gezet: zo is het proces rond het vereiste wonder gevoerd en positief afgesloten, en is het dossier naar Rome gestuurd. Postulator van het zaligverklaringsproces is mgr. dr. K. Kasteel; vice-postulator is dr. W. Hilgeman. Enkele weken geleden beëdigde aartsbisschop Eijk de drie leden van de Historische Commissie (klik hier).

Speciaal gebed
Mgr. Eijk dankte vervolgens alle betrokkenen voor hun inzet en bereidwilligheid zich in te spannen voor deze zaak. Hierna bad hij een speciaal gebed ten behoeve van de zaligverklaring van Dorothea Visser:

GEBED

God, onze Vader,
U zijt een God van Barmhartigheid en Liefde.

Wij zijn hier samen om het Proces van Zaligverklaring
van de Dienares Gods
DOROTHEA VISSER
te openen.

Zij was een toegewijde dienstvaardige vrouw,
die veel geleden en gebeden heeft.
Die op bijzondere wijze heeft gedeeld
in het lijden van Uw Zoon Jezus Christus
door haar stigmata.

Zij droeg dit lijden op voor de bekering van de zondaars
en de heiliging van uw Kerk.

Wij vragen U,
moge zij spoedig tot de eer van de altaren verheven worden
door een Zaligverklaring.

Wij danken U om het getuigenis
van Dorothea Visser
door Christus Jezus, Onze Heer.

Onze Vader…

Van links naar rechts: mgr. Van Calster, pastor Schyns, dr. Habets

Evenwicht
Vervolgens legde eerst mgr. Eijk de eed af, gevolgd door mevr. Bax, mgr. Van Calster, pastor Schyns en dr. Habets. Hierna werd een levensschets van Dorothea Visser voorgelezen, gevolgd door de motivering voor het proces. Ook ging mgr. Van Calster in op enkele redenen waarom het proces eerst nu gevoerd wordt: Dorothea Visser stierf immers al in 1876. Mgr. Van Calster wees erop dat voor het voeren van een zaligverklaringsproces in het verleden een veel langere en meer complexe procedure bestond, waarvoor tijd, deskundigheid en financiën ontbraken. In de tweede helft van de vorige eeuw leidden de secularisatie en de daarmee samenhangende ‘beeldenstorm’ in de Nederlandse Rooms-Katholieke Kerk ertoe dat het voeren van een procedure tot zaligverklaring eenvoudig niet aan de orde kwam. Nu is er, zo sprak mgr. Van Calster, weer een zeker evenwicht gekomen. Bovendien is er nu ook sprake van een niet-medisch verklaarbare genezing op voorspraak van Dorothea Visser.

Benoemingsbrieven
Aansluitend las mgr. Eijk het oprichtingsdecreet van de kerkelijke rechtbank voor, waarna hij de benoemingsbrieven overhandigde aan de leden van de rechtbank. Hierna werden de levensbeschrijving van Dorothea Visser, de motivering van het proces, de vragenlijst en de voorlopige lijst van getuigen bij de rechtbank neergelegd. Vervolgens werd rector dr. J.W.M. Peijnenburg (oud-archivaris van het bisdom ‘s-Hertogenbosch) beëdigd als toegevoegd expert van de Historische Commissie.

Rector dr. Peijnenburg

Mgr. Van Calster schetste ten slotte als delegatus episcopalis een aantal stappen in het verdere verloop van het proces: zo onderzoekt de Historische Commissie alle relevante archieven en zullen twee zogenaamde theologische censoren alle gevonden informatie beoordelen. Na een dankwoord en een slotgebed van mgr. Eijk besloot mgr. Van Calster met de uitnodiging dat eenieder van harte welkom is om zich bij de kerkelijke rechtbank te melden met voor het zaligverklaringsproces nuttige informatie.

Men kan zich hiertoe schriftelijk wenden tot:

Kerkelijke rechtbank inzake zaligverklaringsproces Dorothea Visser
T.a.v. Mgr. dr. S. van Calster, delegatus episcopalis