Aartsbisdom > Nieuws > Installatie G.M.J. van der Vegt als plebaan in Utrecht

Installatie G.M.J. van der Vegt als plebaan in Utrecht

Pastoor G.M.J. van der Vegt is op zondag 10 januari (Doop van de Heer) geïnstalleerd als plebaan van de Salvatorparochie en als rector van de St. Willibrorduskerk te Utrecht. Onderdeel van de plechtigheid was de aflegging van de ambtseed en de overdracht van de tekenen van het ambt als pastoor, zoals de hostieschaal, de kelk, het altaarmissaal, het Evangelieboek en de huwelijksstola. Na afloop van de viering met als hoofdcelebrant aartsbisschop Eijk was er een receptie waar plebaan Van der Vegt kennismaakte met de parochianen. Hij is de opvolger van plebaan Schnell, die rector is geworden van de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk in Hoeven (bisdom Breda).

Aartsbisschop Eijk verwees in zijn preek naar de reclames voor wasmiddelen, die gelukkige gezinnen tonen in een vreedzaam huis omdat de was witter dan wit is. Mgr. Eijk: “De adverteerder weet dat die reclame werkt, want deze speelt in op het diepe verlangen in de mens naar geluk, vrede, liefdevolle relaties, en geborgenheid.“
Daarvoor is echter meer nodig, maar vaak staat ons aangeboren egoïsme ons daarbij in de weg, aldus mgr. Eijk. In de Evangelielezing willen de mensen die van Johannes de Doper de doop ontvangen leven naar Gods bedoelingen, hun innerlijk van egoïsme reinigen en komen tot een goede relatie met God en naaste. Mgr. Eijk: “Het doopsel van Johannes de Doper is een teken en uiting van dat verlangen, maar niet gave van de kracht daartoe. Niet Johannes de Doper is de Messias, maar Jezus; Hij doopt met geest en met vuur.”

‘Adoptiekinderen’
Waarom werd Jezus Zelf eigenlijk gedoopt, Hij had immers een volmaakte relatie met God de Vader? “Het doopsel was een teken dat Hij echt mens was geworden en ons vaak gebroken bestaan wilde delen,” aldus de aartsbisschop. “Ook werd Hij niet geheiligd door het water, maar werd het water geheiligd door Zijn doopsel. Het water van het doopsel is voortaan drager van gave van de heilige Geest – deze reinigt ons van binnen en vervult ons met zijn vuur, kracht en liefde. Deze helpt ons te lijken op Jezus en Hem na te volgen en maakt ons tot kinderen van God en lid van Zijn gemeenschap, de Kerk.”
Momenteel groeit een hele generatie op zonder doopsel: wat maakt het doopsel dan nog uit? Er zijn inderdaad voorbeelden van niet-gedoopten die beter leven dan christenen, aldus mgr. Eijk. “Maar het doopsel maakt wel degelijk iets uit: net zoals adoptiekinderen vaak verlangen de eigen biologische ouders te kennen en door hen te worden erkend is er in ieder mens een natuurlijk verlangen naar God, soms onbewust, om Hem te kennen die onze uiteindelijke Vader is. Biologische ouders kunnen tegenvallen, God de Vader nooit. Het is daarom zaak niemand het doopsel te onthouden en ook zelf het doopsel niet te veronachtzamen. Het doopsel geeft door de heilige Geest de mogelijkheid een Vader-kind-relatie aan te gaan met God.”

‘Oor te luisteren leggen’
Bewust leven in relatie met God geeft het leven een onvergelijkbare meerwaarde, zo stelde de aartsbisschop. “Het is daarom zaak mensen met God, hun eeuwige Vader in contact te brengen en Hem te leren kennen. Dit deed Jezus door de verkondiging van het Evangelie en door het instellen van de sacramenten tijdens Zijn aardse leven. Nu laat Hij Zich in persoon vertegenwoordigen door de priester die het Evangelie verkondigt en de sacramenten bedient.”
Mgr. Eijk: “We bidden dat de werkzaamheden van pastoor van der Vegt door God rijkelijk worden gezegend en dat de parochianen van de Salvatorparochie en ook anderen door zijn verkondiging van Gods Woord en bediening van de sacramenten vurige kinderen van God en volgelingen van Jezus mogen zijn.” Plebaan Van der Vegt zei in het slotwoord dat hij “zijn oor te luisteren zou leggen bij God, de parochianen en de bisschop.” Ook vroeg hij de parochianen om hem te helpen in het uitoefenen van zijn taak – zeker in deze nieuwe omgeving van de grote stad Utrecht. Voor zijn benoeming in Utrecht was hij pastoor in de parochies van Deventer en Olst-Wijhe.

plebaan-vdvegt