Aartsbisdom > Nieuws > Inschrijven voor Pastorale School Aartsbisdom nog mogelijk

Inschrijven voor Pastorale School Aartsbisdom nog mogelijk

De Pastorale School van het Aartsbisdom Utrecht start in oktober 2009 in elk van de drie vicariaten met de basiscursus ‘Katholiek Geloof & Geloofsbeleving’. Inschrijven voor deze cursus is nog mogelijk. Deze cursus is bedoeld voor vrijwilligers in de parochies die hun geloofskennis willen verbreden en de beleving ervan willen verdiepen. Inschrijven is nog mogelijk tot zeker 15 september.

Vicaris Hoogenboom schetst de achtergronden van de cursus: “Het plan voor deze basiscursus heeft bij meerdere pastorale teams diverse reacties opgeroepen. Deze reacties zijn in de Bisdomstaf besproken. Met de reacties is vervolgens zoveel mogelijk rekening gehouden bij de opzet en inhoud van de cursus. Gekozen is voor een cursusopzet waarin de vrijwilligers zowel kennis verwerven van het katholieke geloof als in de gelegenheid worden gesteld om de opgedane kennis in gesprek met de docenten en medecursisten in verband te brengen met de eigen geloofservaring. In dit opzicht wordt de traditie van de pastorale scholen in het Aartsbisdom Utrecht voortgezet.”

Het cursusaanbod bestaat uit acht modules, verspreid over 2 jaar. De modules 1-4 worden gegeven in het najaar 2009-voorjaar 2010, de modules 5-8 volgen in het najaar van 2010-voorjaar 2011. Maar belangstellenden kunnen zich ook inschrijven voor deelname aan één module of enkele modules. Elke module duur 3 of vier avonden, de cursus wordt gegeven door docenten die werkzaam zijn in het pastoraat van het Aartsbisdom Utrecht. Na afronding van een module ontvangt de cursist een getuigschrift.
In module 1 (God en mens) staat de vraag naar de mens centraal: wie ben ik, waar ga ik naar toe? – vragen die uitmonden in de vraag naar God. De tweede module (kernmomenten uit de Thora) behandelt de context waarin de menswording van God plaats vond: het jodendom en de Thora. Module 3 (Kernmomenten uit de Synoptici) gaat in op de verschillende genres in de evangeliën aan de hand van de Schriftlezing door rabbijnen, woestijn- en kerkvaders. De vierde module (Jezus, het gelaat van God) gaat in op de voor christenen belangrijkste vraag: de vraag naar God: “Hij is het hart van ons geloof, wat zeggen de eerste grote concilies met hun uitspraak dat Jezus ‘waarlijk mens en waarlijk God’ is? En welke plaats neemt Jezus in ons leven in, als God en mens?

Voor de folder van de Pastorale School klik hier