Aartsbisdom > Nieuws > Huldiging in Zwolle van broedermeester Kevelaer

Huldiging in Zwolle van broedermeester Kevelaer

Tijdens het Marialof op zondag 19 oktober in de Zwolse basiliek van Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming werd Jan Meiberg gehuldigd. Hij is op één jaar na vijftig keer mee geweest als pelgrim naar Kevelaer. Van deze (bijna) vijftig jaren is hij liefst 45 maal mee geweest als broedermeester.

“Dit getuigt van trouw, vastberadenheid, vasthoudendheid en betrokkenheid ten aanzien van de pelgrims, voor wie hij deze bedevaart naar Kevelaer altijd organiseerde. Veel parochianen genieten jaarlijks van deze twee dagen naar Kevelaer, waarvan ze weer verkwikt terugkeren, gesteund en geïnspireerd door de onderlinge saamhorigheid en door de gebeden en gezangen, uitgesproken en gezongen daar in Kevelaer. Daar waar moeder Maria de mooie naam heeft gekregen van ‘Troosteres der bedroefden’,” aldus de Broederschap.
Pastoor Hans Boogers sprak broedermeester Jan Meiberg toe, net als enkele andere broedermeesters. Aan Meiberg werd voor de eerste maal in het bestaan van de Broederschap Kevelaer ‘Zwolle en Omstreken’ (aannemelijke oprichtingsdatum: 24 juli 1860) het erelidmaatschap van de Broederschap toegekend. Ook heeft het kardinaal Eijk behaagd hem de Willibrordplaquette toe te kennen, welke hem samen met de bijbehorende oorkonde en een mooi boeket bloemen werd overhandigd. Hiermee was oktober helemaal een feestmaand voor Jan Meiberg: twee weken eerder (5 oktober) was hem immers door de burgemeester van Zwolle de koninklijke onderscheiding ‘Lid in de Orde van Oranje Nassau’ uitgereikt voor zijn vijftigjarige bestuurlijke en vrijwillige verdiensten voor de Rooms-Katholieke Parochie in Zwolle.

jan_meiberg_kevelaer_2014_2 jan_meiberg_kevelaer_2014_3

Foto’s: Hans Smit – www.zwolleinbeeld.nl