Aartsbisdom > Nieuws > Huiskerken en meer in januarinummer ‘Op Tocht’

Huiskerken en meer in januarinummer ‘Op Tocht’

Vorige week verscheen het januarinummer van het bisdomblad ‘Op Tocht’. Deze editie bevat onder meer een bijdrage van Leo Fijen, die een lans breekt voor huiskerken. Hij deed er tijdens de coronabeperkingen ervaring mee op in zijn eigen geloofsgemeenschap Sint Maarten te Maartensdijk (parochie HH. Martha en Maria).

Volgens Fijen kan Kerk zijn nog zo mooi digitaal worden doorgegeven, “maar die kerk kan nooit helemaal de fysieke kerk vervangen van mensen die samenkomen rond het Woord. Daar komt God naar ons toe. En als we dat maar met zeer beperkte getallen in de kerk mogen doen, moeten we niet denken dat we alles digitaal kunnen oplossen.” Daarom is het belangrijk ook bijeen te komen in huiskerken: kleine groepen die samen het Woord lezen, samen bidden, samen eten en samen praten over de Schrift. “Want waar de ander is, daar kan God naar je toe komen,” aldus Fijen.

Ook in dit nummer: deel twee van het interview met mgr. Hoogenboom, contactpersoon voor de organisatie van het synodale proces in het aartsbisdom. In dit slot van het tweeluik vertaalt de Utrechtse hulpbisschop onder meer de drie gesprekthema’s naar de parochiële praktijk: in de parochies van het Aartsbisdom Utrecht worden de komende periode geloofsgesprekken gehouden in het kader van de Bisschoppensynode 2023.
Verder kijkt dit nummer vooruit op diverse activiteiten die dit jaar worden georganiseerd, zoals zomerkampen en roepingenweekends. En er is aandacht voor ontwikkelingen in de gemeente Enschede, die onderzoek heeft laten doen naar menselijke maatvoering in het sociaal domein. Want niet alleen landelijk (denk aan de toeslagenaffaire) maar ook op gemeentelijk niveau zijn mensen slachtoffer geworden van te streng beleid. Het Diaconaal Platform Enschede (waarin de Parochiële Caritas Instelling van de Enschedese parochie participeert) kreeg de afgelopen jaren geregeld signalen hierover van burgers. In ‘Op Tocht’ vertelt bestuurslid Honoré de Beer van de Enschedese PCI dat hij blij is met het onderzoeksrapport en hoopvol over gemeentelijk beleid met meer menselijke maat.
In zijn column gaat kardinaal Eijk in op de problemen en uitdagingen waarmee de nieuwe regering aan de slag moet. Zijn conclusie: “Er zijn redenen te over om te bidden dat God de nieuwe regering de wijsheid schenkt die zij nodig heeft om ons land onder de huidige omstandigheden goed en rechtvaardig te besturen.”

Lees hier de column van kardinaal Eijk
Neem een abonnement op ‘Op Tocht’ of bestel dit nummer

Tags: