Aanvraag

Wereldjongerendagen fantastische ervaring!

Vanuit de St. Lucasparochie zijn 7 jongeren meegegaan naar de Wereldjongerendagen (WJD) in Polen. Voor deze jongeren was het een fantastische ervaring om zoveel andere jongeren uit de rest van de wereld te ontmoeten. Zij hebben ervaren dat het geloof leeft.

Het voorprogramma was erg boeiend. Vooral het zien van de concentratiekampen maakte veel indruk en de gastvrijheid van de Poolse gastgezinnen was overweldigend. De jongeren hebben nog steeds contact met hun gastgezinnen.

Inspiratie
De jongeren vonden de week met het hoofdprogramma van de WJD geweldig omdat ze zoveel jongeren uit de wereld ontmoetten; maar vooral omdat ze de paus konden zien en geïnspireerd werden door zijn toespraken. De ontmoetingen met andere Nederlandse jongeren, de catechese van de Nederlandse bisschoppen en het delen van hun ervaringen in de deelgroepen vonden zij erg prettig.

Alle deelnemers uit de St. Lucasparochie zijn enthousiast thuis gekomen. In de groep zijn vriendschappen ontstaan en de jongeren zijn in hun relatie met Christus gegroeid. Na de WJD zijn ze naar de reünie van het bisdom geweest. Bovendien hebben ze ook hun eigen reünie gehouden.

Betrokken
De jongeren ontmoeten elkaar nog steeds bij de jongerengroep (Meet & Eat) in Barneveld. Verder blijven ze op verschillende manieren betrokken bij de parochie. Bijvoorbeeld door leiding te geven aan de jongerengroep; door mee te helpen met het organiseren van een bijbelcursus en door actief te zijn als acoliet.

Leerpunten
Naast deze geweldige ervaringen waren er drie leerpunten.

1. Tijdens de sponsoracties moeten we goed bijhouden wie wanneer meedoet, zodat we het geld beter kunnen verdelen.
  2. We moeten aandacht besteden aan de groepsdynamiek.
    Jongeren die veel voorbereidingsbijeenkomsten missen, hebben tijdens de reis meer tijd nodig om aansluiting te vinden bij de rest.
  3. We moeten rekening houden met de leeftijd van de deelnemers.
    We hadden nu een groep met relatief veel volwassen jongeren (18+). Zij kunnen meer vrijheid krijgen dan de minderjarigen.