Aanvraag

Een fantastische cultuurdag

Op zondag 9 september was er bij de Josephkerk in Zeist een cultuurdag georganiseerd. Deze dag is ontstaan in een samenwerking tussen de parochie Sint Maarten en twee stichtingen die werken met vluchtelingen: Stichting De Vrolijkheid en Stichting Tolerance. Jonge parochianen ontmoetten jonge vluchtelingen en deden samen leuke en boeiende activiteiten.

Het was de eerste keer dat we dit organiseerden en het heeft alles overtroffen wat we van te voren hadden verwacht. Er namen 150 personen deel. Uit het AZC Leersum kwamen ruim 30 vluchtelingen, stichting Tolerance had 50 vluchtelingen uit Zeist meegebracht en 30 jongeren en 40 volwassenen uit de parochie waren aanwezig.

Het weer was prachtig waardoor we bijna alles buiten in de tuin en op de parkeerplaats van de parochie konden doen. Uniek om buiten alle tafels vol te zien met enthousiaste jonge mensen. In het begin was het lastig communiceren omdat vluchtelingen geen Nederlands of Engels spreken. Het was hartverwarmend om te zien hoe zij langzaam ontdooiden en zich open stelden. De deelnemers konden meedoen aan 5 workshops: theater en clownerie, zang, dapka dansen (Arabische dans), schilderen, en percussie.

De dapka dans met Arabische muziek, die best indringend kan zijn met vele herhalingen, was intens en vreugdevol voor velen. Het was prachtig om het enthousiasme te zien van de deelnemers, die met veel vuur dansten. Marjolein Tiemens, een vrijwilligster van de parochie, heeft met de volwassen aanwezigen een scheppingswandeling gedaan, wat veel indruk op hen heeft gemaakt.

Percussie was een absolute favoriet, jong en oud speelden op de vaten, wat best nog inspanning en timing vereiste. De workshopleider was een ervaren leraar, die kundig de jongeren het ritme aanleerde.

Schilderes Sonia heeft heel veel jongeren hun droom laten schilderen met acrylverf waarin hun gevoel en emotie een plek konden krijgen.

Carmen Nichting, theatermaakster, gaf op de zolder van het parochiecentrum theaterlessen aan de jongeren.

En de aanwezige kinderen hadden hun eigen programma: ze konden creatief knutselen en hun gezichten laten schminken.

In de tuin en op de parkeerplaats speelden muzikanten Arabische muziek, wat heel bijzonder was en verbinding schiep tussen onze culturen.

Aan het einde van de dag presenteerden de jongeren wat ze in de workshops geleerd hadden. Er werd gedanst, gezongen en de ouders van de scheppingswandeling vertelden wat de wandeling voor hen heeft betekend: de stilte heeft hen bewust gemaakt dat we dankbaar mogen zijn voor de schepping en dat we meer verbonden zijn met God en de schepping dan we denken.

Het waren korte optredens die veel indruk maakten op iedereen en de sfeer was geweldig.

Na de voorstelling hebben we met elkaar buiten gegeten. Stichting Tolerance heeft voor de catering gezorgd: kip met rijst, geroosterde amandelen en heerlijke verse groenten. Het was overheerlijk, vooral met elkaar eten in ontspannen sfeer. Wij hebben enorm met elkaar en van elkaar genoten. Verbinding met andere culturen geeft een inkijk in hun gewoontes en gebruiken. Wij kunnen van hen leren en zij van ons. Hoe mooi is dat! Absoluut voor herhaling vatbaar.