Veertigdagentijd

Morgen (Aswoensdag) begint er weer een nieuwe tijd in de Kerk: de Veertigdagentijd. Net als in de Advent is de liturgische kleur ‘paars’, de kleur van wachten en voorbereiden. In de Veertigdagentijd besteden we ook speciaal aandacht aan bekering en bezinning. Het is niet voor niets dat de Veertigdagentijd ook wel de Vastentijd wordt genoemd. In deze tijd bereiden we ons voor op het grootste feest in de Kerk: Pasen, waar we gedenken dat Jezus uit de dood is opgestaan, dat Hij is verrezen. De Veertigdagentijd is een sterke, liturgische tijd en ook een goede tijd om als gezin aandacht aan te besteden. Hieronder enkele tips hoe je de Veertigdagentijd als gezin kunt beleven.

Vastenkalender
Net als in de Adventstijd kan ook nu een Vastenkalender heel handig zijn om met je kinderen bij te houden. Zo kun je elke dag iets doen met de kinderen en zien de kinderen ook hoe lang het nog ongeveer duurt totdat het Pasen is. Er zijn simpele Vastenkalenders te vinden waarbij je kind elke dag een vakje kleurt. Er zijn ook uitgebreidere kalenders met stickers en opdrachten. Dit is vooral fijn en handig met iets oudere kinderen. Een voorbeeld is deze mooie kalender van Samuel Advies. In de opdrachtjes wordt ook rekening gehouden met de 3 pijlers van de Veertigdagentijd: vasten, bidden en aalmoezen.

Vasten
Bij vasten denken we vaak meteen aan geen snoep of koekjes eten. We associëren vasten vaak met eten, maar je kunt op veel meer manieren vasten. Het idee van vasten is dat je je probeert los te maken van materiële dingen en dat je op die manier offertjes kunt brengen. Zo kun je stil staan bij het grote offer van Jezus aan het kruis. Ga eens bij jezelf na waar jij aan gehecht bent. Misschien ben je wel enorm gehecht aan je telefoon en besluit je dus wat minder tijd daarop door te brengen. Misschien ben je wel de hele dag op Facebook of Instagram aan het scrollen en zou het misschien goed zijn om dat wat minder te doen of om de app zelfs te verwijderen van je telefoon.
Je kunt ook denken aan het kijken van minder televisie en het vaker lezen van een boek of het doen van een spelletje. Het mag best een beetje moeite kosten.

Bidden
De Veertigdagentijd is ergens een sombere tijd. We worden opgeroepen om ons te bekeren. Dat betekent dat we worden geroepen om te kijken naar onszelf, naar ons leven en te zien waar we bekering nodig hebben. Dat klinkt heel groot, maar dat kan ook juist gaan om kleine dingen. Het is goed om in gebed te bekijken waar je dit jaar bekering nodig hebt en daarbij God om hulp te vragen. Het kan zijn dat je in je relatie met je man of vrouw ‘bekering’ nodig hebt, dat je graag dienstbaarder wilt zijn of liefdevoller. Misschien is het een uitdaging om in deze tijd echt te proberen geduldiger te zijn met de kinderen. Zo kun je ook de kinderen uitdagen om iets extra goed te proberen, zoals bijvoorbeeld luisteren, opruimen of zonder zeuren naar bed gaan.

Aalmoezen
De laatste pijler is het geven van aalmoezen. Hierbij kun je denken aan het geven van geld aan een goed doel. In de parochie wordt er meestal gecollecteerd voor de Vastenactie. Je kunt bijvoorbeeld ook je huis goed opruimen en bekijken welke spullen, speelgoed of kleding je zou kunnen doneren of naar een kringloopwinkel zou kunnen brengen. Het geven van aalmoezen gaat gepaard met de werken van barmhartigheid. Je kunt extra aandacht geven aan de armen of zieken in onze samenleving, maar je kunt het ook dichter bij huis zoeken en echt onverdeelde aandacht geven aan je kinderen, je ouders, je buren et cetera.

Ik wil jullie uitnodigen om misschien binnen elke pijler een klein voornemen te maken. Het hoeft niet groot te zijn of veel, maar wel iets waardoor we iets minder aan onszelf denken en iets meer aan de ander. En daardoor ook meer aan Jezus!