Zo’n twee weken geleden schreef ik een artikel met tips over hoe we na de zomervakantie terug kunnen komen in ons ritme met God. Er werden daarin vooral tips genoemd die te maken hadden met een dagelijks gebedsritme.
Dit keer wil ik graag focussen op wat we in een jaar nog meer kunnen doen om dichtbij God te komen (en te blijven). In september worden onze agenda’s vaak gevuld met allerlei dingen. De schoolvakanties worden opgeschreven en de weekendjes weg worden gepland. Alle muziek- en sportlessen gaan weer van start… er worden optredens gegeven en competities gespeeld. Voor we het weten zijn onze weekenden vol.
En dat is helemaal niet verkeerd. Maar maken we in onze wekelijkse/maandelijkse/jaarlijkse planning ook tijd vrij voor God?

Wekelijks
De Kerk vraagt van ons om elke zondag naar de H. Mis te gaan. Misschien doe je dit al heel bewust, misschien is het een automatisme geworden, iets wat ‘erbij hoort’. Maar misschien sta je daar nog niet zo bij stil en lukt het niet elke week. Als gezin met (kleine) kinderen is het ook niet makkelijk om elke week naar de H. Mis te gaan en misschien is er in je kerk niet elke zondag een Eucharistieviering. Toch wil ik je aanmoedigen om te proberen elke zondag naar de H. Mis te gaan. Probeer het niet te zien als een verplichting, maar als een teken van liefde voor Jezus. Juist als het moeite kost en niet vanzelf gaat, waardeert Hij het nog meer. Kijk ernaar als een goed begin van de nieuwe week, waarin je alles aan God kan geven wat er die week op je af gaat komen en Hem kunt vragen je te helpen.

Maandelijks
Als we op zondag met ons gezin naar de H. Mis gaan, is het vaak moeilijk om de aandacht bij de liturgie te houden. Het is misschien fijn om 1x in de maand (of natuurlijk vaker als dat lukt) alleen naar een H. Mis te gaan, zodat je al je focus op de Heer kan leggen en echt even rustig in de kerk kan zitten. Is er geen doordeweekse viering, dan is er misschien wel een gelegenheid tot Aanbidding van het Allerheiligst Sacrament. Of misschien is er een dagkapel in je parochie waar je de tijd kan nemen om even alleen met God te zijn.
Als er in je parochie of geloofsgemeenschap lezingen of cursussen aangeboden worden, probeer daar dan ook eens heen te gaan. Zo wordt de inhoud van je geloof gesterkt en bouw je tegelijkertijd gemeenschap op met mede parochianen/gelovigen.

Jaarlijks
Probeer om 1x per jaar een kleine retraite te volgen. Dit kan een dag zijn of een weekend. Er zijn veel (klooster)gemeenschappen in ons land die een retraite aanbieden. Dit kan een stille retraite zijn, alleen of met meerdere mensen tegelijk. Het is fijn om een hele dag, of een heel weekend, met God te kunnen zijn. Vaak krijg je geestelijke input door een lezing of door een gesprek, en je hebt dan de tijd om dat te overwegen. Het is ook een fijne manier om even weg te zijn van de drukte van alledag, op je werk of thuis, en om er daarna weer met nieuwe energie tegenaan te kunnen.