Oktober – maand van de rozenkrans

Op 7 oktober vierden we in de Kerk het feest van Maria van de Rozenkrans. Mede door deze feestdag is eigenlijk de hele maand oktober toegewijd aan de rozenkrans.
Het is dan ook mooi om daar deze maand in het gezin speciaal aandacht aan te geven, maar het bidden van de rozenkrans kan soms een beetje intimiderend zijn. Het is redelijk lang en het zou als saai ervaren kunnen worden door het steeds herhalen van hetzelfde gebedje.
Goed nieuws: je hoeft niet de hele rozenkrans te bidden. En als we erover nadenken: het wordt ook niet saai om ‘ik hou van je’ te zeggen tegen je echtgenoot/echtgenote of je kinderen. Als we de rozenkrans zien als een uiting van liefde aan Maria en door haar aan Jezus, dan is het niet saai.
Het is makkelijk om te zeggen: probeer samen de rozenkrans te bidden. Maar het is veel moeilijker om dit ook daadwerkelijk in het gezin te doen. Hieronder een paar tips om de rozenkrans langzaam een plekje te geven in het gezin.

Leer je kinderen de gebeden van de rozenkrans
Voordat je de rozenkrans kan bidden in je gezin is het handig als de kinderen de gebeden van de rozenkrans al een beetje kennen. Het Weesgegroet of Onze Vader zijn gebeden die we makkelijk door de dag heen kunnen bidden: bij het opstaan, voor of na het eten, voor het slapen gaan. Kleine kinderen pikken deze gebeden vaak snel op, misschien niet altijd met de juiste woorden, maar vaak wel met de juiste klanken. En hoe ouder ze worden, hoe beter ze het kunnen.

Verwacht niet te veel van je kind
Zoals gezegd: je hoeft niet de hele rozenkrans te bidden. Voor kinderen is het bidden van één Weesgegroet soms al veel. Begin dus heel klein en verwacht niet te veel van je kind. Bid samen misschien 3 Weesgegroetjes en 1 Onze Vader. En zorg ervoor dat dit altijd vrijwillig is en nooit verplicht. Als je je kind daarin vrij laat, gebeurt het vaak vanzelf dat ze mee gaan bidden. Het belangrijkste is dat ze zien dat jij bidt, dat ze de gebeden herkennen en zien hoe jij met Maria en Jezus omgaat.

Maak de rozenkrans zichtbaar
Zorg ervoor dat je kind rozenkransen ziet en er ook gebruik van kan maken. Berg je rozenkrans niet op achter slot en grendel (behalve dan misschien je hele mooie), maar hang ze bijvoorbeeld op in de woonkamer of bij je gebedshoek. Leg ze op een plek neer die bereikbaar is voor de kinderen en laat je kinderen bij het bidden een rozenkrans kiezen. Er zijn allerlei kindvriendelijke rozenkransen te koop (kijk bijvoorbeeld hier), maar je zou ook je eigen rozenkrans kunnen maken.

Universeel gebed
Het mooie aan de rozenkrans, en eigenlijk aan heel de Kerk, is dat het universeel is. Overal ter wereld wordt de rozenkrans gebeden, door jong en oud.
Op maandag 18 oktober is er een speciale dag waarop kinderen in de hele wereld worden uitgenodigd om de rozenkrans te bidden. Dit initiatief ‘Een miljoen kinderen bidden de rozenkrans voor eenheid en vrede’ is in 2005 ontstaan in Venezuela. Een aantal kinderen bad daar de rozenkrans en de aanwezigheid van Maria werd daarbij sterk gevoeld. Er werd daarbij gedacht aan een belofte van de heilige Padre Pio: “Wanneer een miljoen kinderen de rozenkrans bidden, zal de wereld veranderen.” In Nederland zal er op 18 oktober gelegenheid zijn om online bij elkaar komen om de rozenkrans te bidden. Dit kun je natuurlijk ook zelf doen, thuis, in je parochie of op school. Kijk hier voor meer informatie. Als je je aanmeldt, ontvang je ook e-mails met mooie gebeden en verhalen.

H. Johannes Paulus II schreef in zijn apostolische brief over de heilige rozenkrans het volgende: “Een gezin dat samen bidt blijft bij elkaar.” Dat wens ik jullie toe!