Maand van Maria beleven in het gezin

Het is weer mei, de maand die in het teken staat van Maria, de moeder van Jezus en ook onze moeder. Als gelovigen kunnen we veel van Maria leren. Zij is het voorbeeld bij uitstek als het gaat om ‘ja’ zeggen tegen God. Haar ‘fiat’ heeft ons Jezus gegeven en daar mogen we haar dankbaar voor zijn.

In de Bijbel lezen we niet veel over Maria, maar we weten dat ze er altijd voor Jezus was. Zij heeft Jezus opgevoed, hem meegenomen naar de tempel, hem geleerd om te praten, te lopen, te lezen en schrijven. Als Jezus was gevallen of pijn had, was het Maria die hem troostte.
Ook in ons dagelijks leven, in onze dagelijkse bezigheden, kunnen we Maria als voorbeeld nemen. Daarnaast is Maria de persoon bij uitstek die ons dichterbij Jezus wil en kan brengen. Jezus zou zijn moeder namelijk nooit iets weigeren. Als wij onze noden en onze vragen bij Maria brengen, weten we zeker dat ze ook bij Jezus komen.

In de maand mei denken we speciaal aan Maria en kunnen we als gezin ook extra aandacht aan haar besteden. Hieronder vinden jullie een paar tips die jullie kunnen helpen om als gezin een beetje dichterbij Maria, en dus ook Jezus, te groeien deze maand.

Geef Maria een speciaal plekje in je huis
Het is mooi om Maria deze maand in het zonnetje te zetten. Voor kinderen helpt het altijd om iets voor zich te zien om te weten dat iets speciaal is of meer aandacht verdient. Misschien heb je altijd al een Mariabeeldje in de kast staan of op een plankje, of heb je een mooie icoon van Maria aan de muur hangen. Als je zoiets nog niet hebt, is de meimaand een mooie maand om een beeldje van Maria centraal te zetten in je huis. Elke keer als jij, je echtgeno(o)t(e) en je kinderen daarnaar kijken, kunnen jullie even aan Maria denken. Als je wel al een Mariabeeld of icoon hebt, is het mooi om die deze maand te versieren. Denk bijvoorbeeld aan een speciaal plekje in huis, met een kleedje en met wat bloemen. Je kunt de kinderen ook wat laten kleuren of knutselen voor Maria en dat bij het beeldje neerleggen.

Breng bloemen naar Maria in de kerk
In elke kerk is er wel een speciaal altaar, een speciale plek voor Maria. Vaak worden bij het beeld van Maria kaarsen gebrand voor speciale intenties, voorbeden, noden en vragen. Ook in deze maand is het mooi om dat te doen. Neem ook eens bloemen mee om bij Maria neer te zetten en haar op die manier extra te eren en te danken. Moederdag (9 mei) is een bijzondere dag om ook stil te staan bij de moederlijke liefde van Maria en haar daarvoor te bedanken.

Bid samen het Weesgegroet
De Kerk geeft ons het prachtige gebed tot Maria, het Weesgegroet. Het is mooi om te proberen dit gebed met het hele gezin elke dag te bidden. Dit kan voor of na het eten, in de ochtend of in de avond. Met kleine kinderen kun je beginnen met 1 Weesgegroet of probeer samen een tientje van de rozenkrans te bidden. Kinderen kunnen vaak al snel meebidden en leren de woorden vanzelf als ze deze vaak horen.

Knutselwerkjes/kleurplaten
Er zijn online verschillende knutselwerkjes en kleurplaten te vinden over Maria. Kinderen vinden knutselen en kleuren vaak leuk om te doen en dit is een goede manier om laagdrempelig met Maria bezig te zijn. Kijk bijvoorbeeld op de website van Samuel Advies of RK Kids. Vertel tijdens het knutselen over Maria, over wie ze was en hoe ze ons ook vandaag kan helpen.