Hemelvaart en Pinksteren

Het is al een tijd geleden dat ik een artikel plaatste rondom het liturgisch leven thuis. In de aanloop naar Hemelvaart en Pinksteren geef ik graag enkele praktische tips om deze bijzondere feesten in het gezin te vieren.

Paastijd
We bevinden ons momenteel nog in de Paastijd, de tijd waarin we vieren dat Jezus voor ons is gestorven én verrezen. Hij deed dit uit liefde voor ons, om ons te redden van de zonde en de hemel voor ons te openen. Het is niet voor niets dat we dit feest 50 dagen lang vieren!
Wat ik persoonlijk bijzonder vind aan deze tijd zijn de lezingen uit het boek Handelingen der Apostelen. In de Paastijd is het namelijk zo dat alle eerste lezingen in de H. Mis uit dit boek zijn genomen. We horen in dit boek over het leven van de apostelen na de verrijzenis. We lezen over de moeilijke dingen die ze meemaken, maar vooral ook over de mooie dingen; over de reizen die ze maken en over de dagelijkse praktijk van de eerste christenen. Een bron van inspiratie voor ons!

Hemelvaart
In de Paastijd vallen dus ook de feesten van Hemelvaart en Pinksteren. Met Hemelvaart vieren we wat we tevens in de geloofsbelijdenis belijden: “Ik geloof… in Jezus Christus… Die opgestegen is ten hemel, zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader.” Na Zijn verrijzenis is Jezus nog enkele keren aan Zijn leerlingen verschenen om hen te bewijzen dat Hij in leven is. Na enige tijd (40 dagen) gaat Jezus definitief terug naar Zijn Vader in de hemel. Hij stijgt op ten hemel. Jezus’ Hemelvaart is voor ons een heel hoopvol gebeuren. Jezus, God én mens, is voor altijd bij God en belooft ons dat wij mensen ook ooit voor altijd bij God mogen leven.
Het is mooi om op deze dag met z’n allen naar de H. Mis te gaan. Je kunt met je gezin extra stilstaan bij deze dag door met de kinderen een kleurplaat of knutselwerkje te maken. Er staan verschillende opties op www.samueladvies.nl, maar ook als je even op Google zoekt, kom je genoeg inspiratie en ideeën tegen. Zo kun je bijvoorbeeld ook een toetje of wat lekkers maken in een ‘wolkenthema’, omdat Jezus door een wolk onttrokken wordt; met witte of blauwe suikerspin kom je al heel ver.
Wat verder ook een traditie is binnen de Kerk, is het starten van een Pinksternoveen.

Pinksteren
Na Hemelvaart wachten de leerlingen op de Helper die Jezus beloofd heeft, de Heilige Geest die met Pinksteren zal komen. In het boek Handelingen staat: “Zij allen bleven eensgezind volharden in gebed samen met de vrouwen, met Maria, de moeder van Jezus, en met zijn broeders” (Handelingen 1,14). Zo kunnen ook wij negen dagen lang samen bidden voor de komst van de Heilige Geest. Op www.vier.nu vind je zo’n Pinksternoveen. Zelf gebruiken we dit jaar de Pinksternoveen van Samuel Advies. Bij dit werkje kunnen de kinderen elke dag een vrucht uitknippen en aan een boom of tak hangen. Op de vrucht staat het gebed dat je samen kunt bidden om je zo voor te bereiden op het Hoogfeest van Pinksteren. De liturgische kleur van Pinksteren is rood, de kleur van de Heilige Geest. Misschien kun je in het rood gekleed naar de H. Mis of heb je een rood kleedje om je gebedshoekje mee aan te kleden. Pinksteren wordt ook wel gezien als de ‘geboorte van de Kerk’. Bak een verjaardagstaart met de kinderen om die geboorte ook daadwerkelijk te vieren. Ook voor Pinksteren zijn er verschillende werkjes online te vinden: rondom de wind, het vuur of de vruchten en gaven van de Heilige Geest. Kijk bijvoorbeeld ook eens op www.rkkids.nl voor inspiratie.

Nadat je dit gelezen hebt, denk je misschien: nou, dat is wel erg veel en ingewikkeld om te doen. Laat je niet ontmoedigen, maar probeer het. Kies één werkje of één traditie om te proberen in je gezin. Doe het samen en doe het met vreugde. En als je het vergeet, is dat geen ramp. Zoals een heilige zei: “Het christelijk leven is een voortdurend beginnen en opnieuw beginnen, een dagelijkse vernieuwing.” De katholieke Kerk heeft gelukkig genoeg feestdagen om het nog eens te proberen!

door E.J.F. Bangma-Mertens (medewerker huwelijk en gezin)