De Glorievolle Geheimen van de rozenkrans

Op woensdag en zondag bidden we de Glorievolle Geheimen van de rozenkrans. Deze geheimen gaan over het leven na de dood van Jezus en Maria. Het zijn vijf prachtige momenten die duidelijk maken dat God sterker is dan de dood. Vandaar ook dat deze geheimen gebeden worden op zondag, de dag des Heren, waarop we de Verrijzenis van Jezus herdenken en vieren.

Het 4de geheim gaat over de Tenhemelopneming van Maria. Deze gebeurtenis staat niet letterlijk in de Bijbel, maar is wel een dogma van de Kerk en dat wordt in de catechismus (CKK) uitgelegd. Verder zijn de deugden bij de eerste drie geheimen de zogenoemde ‘goddelijke deugden’. Deze deugden zijn ‘speciaal’, omdat ze op God gericht zijn en ook als gave van God ontvangen worden.

1ste Glorievolle Geheim: Jezus verrijst uit de doden
“Hij sprak tot haar: ‘Schrikt niet, Gij zoekt Jezus de Nazarener, die gekruisigd is. Hij is verrezen. Hij is niet hier. Kijk, dit is de plaats waar men Hem neergelegd had.” (Marcus 16, 1-8)

De deugd die we bij dit geheim kunnen plaatsen, is de deugd van het geloof. Het vraagt om een groot geloof om te geloven en te belijden dat Jezus werkelijk uit de doden is opgestaan en is verrezen. En ook dat Hij ons belooft dat wij met Hem zullen verrijzen op de laatste dag. “Heer, ik geloof. Kom mijn ongeloof te hulp” (Mc. 9,24). Geloof ik echt dat Jezus is verrezen en dat Hij leeft? Hoe kan ik mijn geloof in de verrijzenis laten groeien? Hoe beleef ik de zondag, de dag des Heren?

2de Glorievolle Geheim: Jezus stijgt op ten hemel
“Na deze woorden werd Hij ten aanschouwen van hen omhooggeheven en een wolk onttrok Hem aan hun ogen. Terwijl zij Hem bij zijn hemelvaart gespannen nastaarden, stonden opeens twee mannen in witte gewaden bij hen, die zeiden: ‘Mannen van Galilea, wat staat ge naar de hemel te kijken? Deze Jezus die van u is weggenomen naar de hemel, zal op dezelfde wijze wederkeren als gij Hem naar de hemel hebt zien gaan’.” (Handelingen 1, 4-11)

Bij dit geheim kunnen we denken aan de deugd van de hoop. We hopen op een wereld die beter is dan deze. We hopen op het eeuwig leven, samen met Jezus in de hemel. In die hoop mogen wij ook in deze soms moeilijke tijd leven. Ben ik hoopvol in het leven? Wanneer voel ik me hopeloos en hoe kan ik daaruit komen? Ben ik gefocust op het leven in deze wereld of meer op het eeuwig leven? Hoe kan ik hier op aarde al proeven van het eeuwig leven?

3de Glorievolle Geheim: De Heilige Geest daalt neer over de apostelen
“Toen de dag van Pinksteren aanbrak, waren allen bijeen op dezelfde plaats. Plotseling kwam uit de hemel een gedruis alsof er een hevige wind opstak en heel het huis waar zij gezeten waren, was er vol van. Er verscheen hun iets dat op vuur geleek en dat zich, in tongen verdeeld, op ieder van hen neerzette. Zij werden allen vervuld van de Heilige Geest.” (Handelingen 2, 1-4)

Er passen meerdere deugden bij dit geheim. Denk bijvoorbeeld aan de deugd van de wijsheid, de wijsheid die komt van de Heilige Geest. Maar ik wil eigenlijk de deugd van de liefde tot God bij dit geheim plaatsen. De Heilige Geest helpt ons namelijk om de liefde tot God concreet te maken en ons leven ten dienste te stellen van Hem. Sta ik open voor de Heilige Geest? Vertrouw ik op de genade die Hij mij wil schenken? Leer ik mijn kinderen om de Heilige Geest aan te roepen in verschillende situaties?

4de Glorievolle Geheim: Maria wordt in de hemel opgenomen
“Tenslotte is de onbevlekte Maagd, gevrijwaard van iedere smet van de erfzonde, na het voltooien van haar aardse levensloop, met lichaam en ziel in de hemelse heerlijkheid opgenomen en door de Heer verheven tot koningin van het heelal om zo gelijkvormiger te worden aan haar Zoon, de Heer der heren en de overwinnaar van zonde en dood.” (CKK 966)

Ik vind het lastig om bij dit geheim een deugd te noemen. Ik moet echter wel denken aan de term ‘een zalige dood’. Dat klinkt wellicht wat gek en is geen alledaags onderwerp. Ik bedoel hiermee de hoop dat we mogen sterven in staat van genade, zonder bitterheid of boosheid. Natuurlijk is er verdriet en pijn, maar hopelijk kan er ook vrede en vreugde zijn, wetende dat de dood niet het einde is. Leef ik in angst voor de dood? Kan ik het overlijden van een dierbare een goed plekje geven? Bid ik voor de zielenrust van de overledenen? Hoe kan ik mijn ziel ‘voorbereiden’ op een zalige dood?

5de Glorievolle Geheim: Maria wordt in de hemel gekroond
“En er verscheen een groot teken aan de hemel: een vrouw, bekleed met de zon, de maan onder haar voeten en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren.” (Openbaring 12, 1)

Maria wordt in de hemel gekroond tot koningin. Bij dit geheim kunnen we stilstaan bij onze devotie tot Maria. Een bekend gezegde is ‘Ad Iesum per Mariam’, wat betekent: naar Jezus door Maria. Maria wijst ons de weg naar Jezus, altijd. We mogen dan ook in gebed alles bij haar neerleggen in het vertrouwen dat zij over ons waakt en het niet zal nalaten voor ons bij haar Zoon ten beste te spreken. Hoe geef ik uiting aan mijn devotie tot Maria? Vertrouw ik op Maria’s voorspraak bij Jezus? Hoe kunnen we als gezin groeien in de devotie tot Maria?

De volgende keer komt het laatste artikel van deze serie online. Dat zal gaan over de Geheimen van het Licht.

door Elise Bangma-Mertens (medewerker huwelijk en gezin)

 

Afbeelding Glorievolle Geheimen: Nederlandse schilder (mogelijk Goswijn van der Weyden, actief vanaf 1491, overleden na 1538), ca. 1515-20