De Droevige Geheimen van de rozenkrans

Op dinsdag en vrijdag worden de Droevige Geheimen van de rozenkrans gebeden. Vaak worden deze ook op de zondagen gebeden in de Veertigdagentijd. Vanaf Pasen worden dan weer de Glorievolle Geheimen overwogen.

Ik probeer zelf altijd de rozenkrans te bidden in de auto onderweg naar mijn werk. Toevallig werk ik op dinsdag en vrijdag op kantoor, dus dat betekent dat ik deze geheimen vaak overweeg. Waar ik ze eerst altijd heel somber vond (en dat zijn ze nog steeds wel een beetje), ben ik deze geheimen meer gaan waarderen. Zonder de gebeurtenissen die we in deze geheimen gedenken, zouden er ook geen verrijzenis en verlossing bestaan. Die gedachte helpt mij!

1ste Droevige Geheim: Jezus bidt in doodsangst tot Zijn hemelse Vader
“In de hof van Olijven verwijderde Jezus zich van Zijn leerlingen, wierp zich op de knieën en bad: ‘Vader, als Gij wilt, laat dan deze beker Mij voorbijgaan. Maar toch: niet mijn wil, maar uw wil geschiede.’ Nu verscheen Hem een engel uit de hemel om Hem te sterken. Aan doodsangst ten prooi bad Hij met nog meer aandrang.” (Lucas 22, 39-46)

De deugd die we bij dit geheim kunnen overwegen, is de deugd van vertrouwen en overeenstemming met Gods wil. Jezus is doodsbang. Hij weet wat komen gaat en ziet er tegenop. Hij vraagt zelfs aan Zijn Vader om alles aan Hem voorbij te laten gaan. Maar dan het belangrijkste: niet mijn wil, maar Uw wil geschiede. Jezus geeft zich volledig over aan de wil van de Vader. Wanneer hebben wij moeite met vertrouwen op Gods wil? Hoe kunnen we onze wil meer Zijn wil maken? Hoe kunnen we die overeenstemming oefenen in de kleine dingen?

2de Droevige Geheim: Jezus wordt gegeseld
“Omdat Pilatus het volk zijn zin wilde geven, liet hij Barabbas vrij, maar Jezus liet hij geselen en gaf Hem over om gekruisigd te worden.” (Marcus 15, 11-15)

Bij dit 2de geheim kunnen we nadenken over de deugd van de versterving. Dit klinkt soms wat heftig, maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Het zijn kleine offertjes die we kunnen brengen. Denk bijvoorbeeld aan meteen opstaan bij de wekker en niet op snooze drukken. Of eet eens één bakje chips in plaats van meteen de hele zak. Deze kleine verstervingen kunnen we opdragen aan God. Welke kleine offertjes kunnen we dagelijks brengen? Hoe kunnen we als gezin gezamenlijk een versterving opdragen? Lukt het om deze offertjes met vreugde en een glimlach te doen?

3de Droevige Geheim: Jezus wordt met doornen gekroond
“De soldaten trokken Hem zijn kleren uit en hingen Hem een rode mantel om. Ook vlochten ze een kroon van doorntakken, zetten die op zijn hoofd en gaven Hem een rietstok in de rechterhand. Dan vielen ze voor Hem op de knieën en bespotten Hem met de woorden: ‘Gegroet, koning der Joden!’ Ze bespuwden Hem, pakten de rietstok en sloegen Hem op het hoofd.” (Matteüs 27, 27-31)

De deugd die we bij dit geheim kunnen plaatsen, is de deugd van moed. Jezus blijft rustig en resoluut terwijl Hij bespot en geslagen wordt. Hij doet niks terug, maar ondergaat de bespottingen met veel moed. Wanneer moeten wij moedig zijn? Durven we uit te komen voor ons geloof en over Jezus te vertellen? Welke mening laten we zwaarder tellen; die van de mensen om ons heen of die van God?

4de Droevige Geheim: Jezus draagt Zijn kruis naar de berg Calvarië
“Zelf zijn kruis dragend trok Jezus de stad uit naar wat de Schedelplaats heet, in het Hebreeuws Golgota.” (Johannes 19, 16-17)

Bij dit geheim kunnen we denken aan twee belangrijke deugden: doorzettingsvermogen en geduld. Jezus moet een lange weg lopen, Zijn kruis dragend, uitgeput en vol pijn. Hij laat een groot doorzettingsvermogen zien. Ook al valt Hij meerdere keren, Hij staat steeds weer op om het kruis verder te dragen. Bij dit doorzettingsvermogen laat Hij ook veel geduld zien. Geduldig draagt Hij Zijn kruis, de hele weg naar de berg Calvarië. Op welke momenten kunnen wij meer doorzettingsvermogen tonen? Misschien in ons werk of bij voornemens die we maken? Welk kruis moet ik dragen met meer doorzettingsvermogen en geduld? Wanneer kunnen we geduldiger zijn? Met God, in onze omgang met elkaar? Hoe kunnen we dat geduld oefenen?

5de Droevige Geheim: Jezus sterft aan het kruis
“Het was nu omtrent het zesde uur; er viel duisternis over heel de streek tot aan het negende uur toe, doordat de zon geen licht meer gaf. Het voorhangsel van de tempel scheurde middendoor. Toen riep Jezus met luider stem: ‘Vader, in uw handen beveel Ik mijn geest.’ Nadat Hij dit gezegd had, gaf Hij de geest.” (Lucas 23, 44-47)

Ook bij dit geheim wil ik twee deugden toelichten. De eerste is de verlossing. Dit is misschien niet echt een deugd, maar door Jezus’ dood aan het kruis heeft Hij ons verlost. Wij mogen nu nog steeds delen in die verlossing en kunnen er zelf ook aan meewerken. De andere deugd is de deugd van de vergeving. Aan het kruis vergeeft Jezus de soldaten alles, ‘want ze weten niet wat ze doen’. En met het kruis maakt Jezus het voor ons mogelijk om vergeven te worden voor al onze zonden. Hoe kunnen wij in ons dagelijks leven meewerken aan de verlossing? Zijn we ons ervan bewust dat er geen verlossing is zonder kruis? Aan wie moet ik vergeving vragen en/of schenken? Hoe leren we onze kinderen vergeving en geven we daarin het goede voorbeeld?

In het volgende artikel zullen we kijken naar de Glorievolle Geheimen.

door Elise Bangma-Mertens (medewerker huwelijk en gezin)

 

Afbeelding Droevige Geheimen: Nederlandse schilder (mogelijk Goswijn van der Weyden, actief vanaf 1491, overleden na 1538), ca. 1515-20