Aartsbisdom > Nieuws > Hilde Kieboom (Sant Egidio Antwerpen) naar Arnhem

Hilde Kieboom (Sant Egidio Antwerpen) naar Arnhem

Op 4 maart komt de grondlegster van Sant Egidio in Antwerpen, Hilde Kieboom naar Arnhem. Hilde Kieboom wil in gesprek met mensen die geïnteresseerd zijn in de gemeenschap Sant Egidio om te kijken of in de toekomst een gemeenschap in de regio Arnhem / Nijmegen te realiseren is. De bijeenkomst is toegankelijk voor iedereen die interesse heeft voor de gemeenschap. De avond staat gepland voor 4 maart om 19.30 uur in de Walburgzaal bij de St. Walburgisbasiliek, St. Walburgisplein in Arnhem.

Om het gesprek goed te laten verlopen wordt enige voorkennis van de gemeenschap verondersteld. Informatie over Sant Egidio kunt u vinden op de Nederlandstalige website van Sant Egidio. Hieronder vindt u speerpunten in de spiritualiteit van Sant Egidio.

Sant Egidio
De Sant Egidio-gemeenschap (in het Nederlands ook bekend als Sint-Egidiusgemeenschap) is in Rome ontstaan in 1968, in de nadagen van het Tweede Vaticaans Concilie. Nu is de gemeenschap uitgegroeid tot een wereldwijde lekenbeweging. Ze telt meer dan 50.000 leden, die zich inzetten voor de verkondiging van het evangelie en de dienst aan de armen. De gemeenschap is sterk verspreid in Rome en Italië, en daarnaast in 70 landen van verschillende werelddelen.
Ze is een “publieke vereniging van christengelovigen in de kerk”. De gemeenschappen over heel de wereld hebben hun spiritualiteit en basiskeuzes gemeen. Dit zijn de belangrijkste kenmerken:

Het gebed vervult een centrale rol in het leven van de gemeenschap. In Rome en overal ter wereld geeft het gebed richting aan het gemeenschappelijke leven.

De communicatie van het evangelie vormt het hart van de gemeenschap. Het is bedoeld voor al wie op zoek is naar een zin voor zijn leven.

De solidariteit met de armen wordt vertaald in een gratis en vrijwillige dienst. Deze inzet wordt beleefd in de evangelische geest van de kerk, die “van iedereen is en vooral van de armen” (Johannes XXIII).

De oecumene bestaat uit vriendschap, gebed en zoeken naar eenheid met de christenen van de hele aarde.

De dialoog is volgens het Tweede Vaticaans Concilie de beste weg om te komen tot vrede en tot samenwerking tussen de godsdiensten. De dialoog is eveneens een manier om in het leven te staan en een methode om in conflictsituaties tot verzoening te komen.
Het Romeinse kerkje van Sant’Egidio vormt het centrum van de gemeenschap, die er trouwens haar naam aan te danken heeft. Sinds haar ontstaan is de gemeenschap aanwezig in de Trastevere-wijk en in heel de stad Rome, met het gebed, de dienst aan de armen en het onthaal van de pelgrims.
Hilde Kieboom zal ook spreken in de lezingencyclus bij 200 jaar RK Arnhem, “HET GOEDE, HET WARE EN HET SCHONE” op 16 september in de St. Walburgisbasiliek.