Aartsbisdom > Nieuws > Heringebruikname H. Nicolaaskerk Baarn na restauratie

Heringebruikname H. Nicolaaskerk Baarn na restauratie

Na afronding van de derde restauratiefase van de H. Nicolaaskerk te Baarn (parochie HH. Martha en Maria), waarbij het gebouw sinds medio 2016 gesloten was, is de kerk zondag 30 april met een Eucharistieviering opnieuw in gebruik genomen. Hoofdcelebrant was kardinaal Eijk. Pastoor Skiba van de HH. Martha en Mariaparochie concelebreerde, evenals onder meer zijn voorganger pastoor Huitink.

Tijdens de restauratie is het dak gerepareerd en zijn de glas-in-lood ramen vervangen. De laatste restauratiefase bestond uit de aanpak van het interieur. De totale kosten hiervoor bedroegen een kleine 2,5 miljoen euro, bijeengebracht door giften, collectes en sponsoren. Volgens projectleider Michel Dankers was de kerk broodnodig aan een verbouwing toe, zo vertelde hij aan RTV Utrecht: “Als je binnenkwam dan was het donker. De muren waren grauw en het dak lekte. Daar moest echt wat aan gebeuren.”

Nicolaas Baarn 2017-04-30 (32 van 113) Nicolaas Baarn 2017-04-30 (35 van 113)

Nicolaas Baarn 2017-04-30 (47 van 113) Nicolaas Baarn 2017-04-30 (48 van 113)

Na afloop van de viering was er een lunch waar zo’n tweehonderd parochianen zich voor hadden aangemeld. Voorzitter van de locatieraad Carel Jansen maakte van de gelegenheid gebruik om de vele vrijwilligers te bedanken die zich hebben ingezet voor de restauratie.

In december 2016 besteedde bisdomblad ‘Op Tocht’ aandacht aan deze restauratie: klik hier om dat artikel te lezen.

Foto’s: Gerard Adolfse

Nicolaas Baarn 2017-04-30 (79 van 113)