Aartsbisdom > Nieuws > Herdenkingsjaar Maarschalkerweerd van start met concert

Herdenkingsjaar Maarschalkerweerd van start met concert

Ter herdenking van de 100ste sterfdag van orgelbouwer Michaël Maarschalkerweerd vond op vrijdag 27 februari in de St. Catharinakathedraal te Utrecht een concert met orgel- en koormuziek plaats. De kathedraalorganisten Wouter van Belle en Paul Houdijk en een speciaal voor de gelegenheid samengesteld koor onder leiding van Paul van der Woude zorgden voor de muzikale invulling. Hulpbisschop H.W. Woorts verzorgde een openingswoord en onthulde vervolgens met directeur Van Schijndel van Museum Catharijneconvent een gedenkteken.

Namens de Bisschoppenconferentie was ook bisschop Van den Hende van Rotterdam aanwezig, als bisschoppelijk referent kerkmuziek. Het gedenkteken krijgt een permanente plaats in de binnenplaats van het naast de Catharinakathedraal gelegen Museum Catharijneconvent, waar zich een aantal jaren het atelier van de orgelbouwer Maarschalkerweerd bevond. In de jaren zeventig van de 20ste eeuw werd dit atelier afgebroken, zodat er nu niets meer aan herinnert. Het openingsconcert in de Utrechtse St. Catharinakathedraal was het startsein voor de Maarschalkerweerd Muziektour, die zich tot eind oktober in kerken met Maarschalkerweerd-orgels afspeelt. Daarvan zijn er nog meer dan 125 in gebruik door heel Nederland.

maarschalkerweerd-2

‘Paramaribo’
Mgr. Woorts memoreerde in zijn openingswoord dat Maarschalkerweerd in de schaduw van de St. Catharinakathedraal in zijn atelier een indrukwekkend aantal orgels heeft gebouwd voor de veelal neogotische katholieke kerken die in de tweede helft van de 19de en de eerste helft van de 20ste eeuw in Nederland werden gebouwd. “Ook het orgel in het Concertgebouw in onze hoofdstad is door hem vervaardigd alsmede diverse orgels voor protestantse kerken. Eén orgel van Maarschalkerweerd is zelfs in Suriname te vinden: in de St. Petrus en Pauluskathedraal van Paramaribo.”
Orgels nemen een prominente plaats in de liturgie in, zo benadrukte mgr. Woorts. “Het orgel wordt door het Tweede Vaticaans Concilie gezien als het instrument bij uitstek dat past bij de waardigheid van het godshuis en echt tot stichting van de gelovigen strekt. Van harte hoop ik dat door dit ‘Michaël Maarschalkerweerd Herdenkingsjaar 2015’ de blijvende betekenis van deze orgelbouwer in ons dierbare vaderland alsook daarbuiten meer op de kaart wordt gezet en dat het velen mag inspireren om de schoonheid van de orgelmuziek met een blij hart te ontvangen.”
Naast de Maarschalkerweerd Muziektour worden er in het herdenkingsjaar nog meer activiteiten georganiseerd. Zo is er op 27 juni 2015 in het Catharijneconvent een groot symposium over de orgelmaker Michaël Maarschalkerweerd. Dat weekend start ook de expositie over zijn leven en werk in de Nikolaïkerk te Utrecht. Daarna verhuist de tentoonstelling naar het Nationaal Orgelmuseum in Elburg.