Aartsbisdom > Nieuws > Herdenking pater Van der Lugt s.j.

Herdenking pater Van der Lugt s.j.

Voor de vierde keer organiseert de internationale R.-K. hulporganisatie Kerk in Nood op vrijdag 11 april in Amsterdam de Avond van de Martelaren. De Mis in de St. Nicolaasbasiliek wordt deze keer opgedragen voor pater Frans van der Lugt s.j., die eerder deze week is vermoord in Syrië.

Vijf Nederlandse bisschoppen, onder wie de Utrechtse hulpbisschop Hoogenboom, zijn deze avond aanwezig om de martelaren van 2013 en in het bijzonder pater Van der Lugt te herdenken. Ook de Koptisch Orthodoxe bisschop Arsenyous Baramousy zal samen met de aanwezigen stilstaan bij diegenen die de afgelopen tijd stierven om hun geloof.
Gezamenlijk bidden de aanwezigen de kruisweg om de martelaren te herdenken en om stil te staan bij het lijden van Christus. Tijdens de verschillende getuigenissen kunnen deelnemers aan de avond kaarsen aansteken voor de mensen die worden herdacht.
Deze avond is vrij toegankelijk en wordt gehouden in de St. Nicolaasbasiliek, Prins Hendrikkade 73 te Amsterdam (tegenover Centraal Station op 1 minuut lopen). De avond begint om 18.30 uur met een Eucharistieviering, waarna om 19.30 uur de gebedsavond zal beginnen. De avond eindigt rond 21.30 uur. Voor meer informatie: www.kerkinnood.nl

Gebedsdienst voor de vrede
In de Onze Lieve Vrouwekerk te Apeldoorn komen 14 april kardinaal Eijk en vertegenwoordigers van diverse andere christelijke kerken bijeen voor de gebedsdienst voor de vrede, georganiseerd door de Sant’Egidiogemeenschap Apeldoorn. Ook hier wordt pater Van der Lugt herdacht, als iemand die zich vijftig jaar lang heeft ingezet voor de dialoog tussen verschillende bevolkingsgroepen en religies in Syrië. Ook alle andere christenen die vervolgd en omgekomen zijn omwille van hun geloofsovertuiging worden herdacht en opgedragen in gebed. Voor meer informatie over deze viering, klik hier.

Verder zal in vele parochies komend weekend worden gebeden voor de martelaren, de landen waar vervolging is om het geloof en in het bijzonder voor pater Van der Lugt.

Foto pater Van der Lugt: Kerk in Nood

Tags: