Aartsbisdom > Nieuws > Hanzejaar 2023: expositie in Broederenkerk Deventer

Hanzejaar 2023: expositie in Broederenkerk Deventer

In de Broederenkerk (Broederenstraat 18) te Deventer is t/m 10 september de tentoonstelling ‘De Heilige Nicolaas en de Hanze’ te zien. Deze expositie vertelt het verhaal van de heilige Nicolaas en zijn verering, in combinatie met het verhaal van de Hanze, haar steden en inwoners, en toont de bijzondere relatie tussen de heilige Nicolaas en de Hanze.

Van de 12de tot midden 16de eeuw verenigden vele tientallen steden in Noord- en Oost-Europa zich in het handelsverbond de Hanze. Voor de inwoners van deze Hanzesteden was de heilige Nicolaas (ca. 270 – ca. 342) van groot belang in het dagelijkse leven. Zo was hij de beschermheilige van de handels- en zeelieden van de Hanze. Deze tentoonstelling vertelt het verhaal aan de hand van veertig historische afbeeldingen op groot formaat, aangevuld met enkele voorwerpen. Te zien zijn twee 19de-eeuwse Nicolaas-beelden, een kazuifel met afbeelding van de heilige Nicolaas (eind 15de eeuw) en een 19de-eeuws hand geborduurd altaarkleed van 35 m2 met daarop Hanzestad Deventer.

Bij de tentoonstelling (gratis, wo en do 13-16 uur, vr en za 11-16 uur) is een stadswandeling verschenen door de historische binnenstad van Deventer, met het verhaal over de heilige Nicolaas en Deventer. Ook is er een fietstocht langs de zeven aan Nicolaas gewijde kerken in Salland. De stadswandeling en fietstocht kunnen los van de tentoonstelling worden gelopen of gefietst. De routes zijn na bezoek van de tentoonstelling gratis verkrijgbaar bij de balie van de Broederenkerk.

Meer informatie: www.nicolaasenhanze.nl en www.hanzejaardeventer.nl