Aartsbisdom > Nieuws > H. Mis ter ere van verkiezing paus Franciscus

H. Mis ter ere van verkiezing paus Franciscus

De Nederlandse bisschoppen vierden op zondag 23 juni (Sacramentsdag) met een plechtige Eucharistieviering de verkiezing van paus Franciscus tot paus, nu zes jaar geleden (maart 2013). De viering vond plaats in de St. Jacobus de Meerdere kerk in Den Haag (parochie Maria Sterre der Zee). Hoofdcelebrant was kardinaal Eijk.

Pauselijk nuntius mgr. Aldo Cavalli en de Nederlandse bisschoppen concelebreerden. De mis (met de vaste misgezangen uit de Missa Sine Nomine van Herman Strategier) werd opgeluisterd door het gilde van Sint Antonius en gezamenlijke koorzang van Cantemus Domino en Gli Ucelli onder leiding van dirigent Richard Ram en orgelbegeleiding door Carel Cames van Batenburg. De Eucharistieviering werd bovendien live gestreamd door katholiekleven.nl, na afloop van de viering was er een receptie.

In zijn preek stond kardinaal Eijk uitgebreid stil bij de betekenis van de Eucharistie. Na de Wonderbare Broodvermenigvuldiging door Jezus is er groot enthousiasme bij de mensen. Met deze wonderbare handeling “bereidt Jezus hen voor op de taak die hun eens te wachten staat: de Eucharistie uit te delen aan het door de kruisdood en verrijzenis herstelde Israël. Zij en hun opvolgers, de bisschoppen, met hun medewerkers, de priesters, zullen vele mensen voeden, niet meer enkele duizenden, maar miljarden mensen over de hele wereld tot het einde van de tijd, en wel met het ‘Brood des Levens’, de Eucharistie.”
Maar dat enthousiasme verdwijnt als Jezus van Zichzelf zegt dat Hij dat hemelse voedsel is waarin ze moeten geloven. “Is dat nu alles? zo denken ze. En ze hoopten nog wel dat Hij ze zou bevrijden van de gehate Romeinse bezetter. Als echter duidelijk wordt dat Jezus dat niet van plan is, verlaten ze Hem, sneller nog dan dat ze Hem gevolgd zijn,” aldus kardinaal Eijk.
Dat gebrekkige enthousiasme is er ook in deze tijd: de afgelopen vijftig jaar daalde de deelname van Nederlandse katholieken aan de zondagse Eucharistieviering van 64,4% tot slechts 4,2%. Dit komt ook door de gebrekkige uitleg in die periode over wat we in de Eucharistie vieren. Kardinaal Eijk: “Omdat we vandaag de Pausmis vieren, is het goed om kennis te nemen van een stukje catechese van paus Franciscus over de Eucharistie. In zijn Angelustoespraak van 16 augustus 2015 zei hij daarover: ‘De Eucharistie is Jezus Zelf die zich totaal aan ons geeft. Ons voeden met Hem en blijven in Hem door de Eucharistische communie, vormt ons leven om, vormt het om in een gave aan God en de medemensen. Zich voeden met dit ‘Brood des Levens’ betekent dat we in harmonie komen met het hart van Christus en ons zijn keuzes, zijn gedachten en zijn gedragingen eigen maken’.”
Deelname aan de Eucharistie voedt onze gelijkvormigheid met Christus, aldus kardinaal Eijk. “Het is daarom een sacrament dat we zo vaak mogelijk moeten trachten te ontvangen, minstens elke zondag en elk hoogfeest, maar het verdient aanbeveling het ook op weekdagen te ontvangen, indien mogelijk.”