Aartsbisdom > Nieuws > H. Michaëlkerk ‘uit de steigers’

H. Michaëlkerk ‘uit de steigers’

Donderdag 2 juni is het officiële moment van de afronding van de grote restauratie van de H. Michaëlkerk in Schalkwijk (Houten). De dag begint om 10.00 uur met een Eucharistieviering met als hoofdcelebrant de Utrechtse hulpbisschop mgr. H.W. Woorts. Aansluitend volgt een boeiend middagprogramma. Van 13.00 uur tot 15.30 uur zijn er korte presentaties vanuit de verschillende ambachten, die een rol hebben gespeeld. De dag wordt op een speciale manier muzikaal afgerond in de vorm van ‘Stemmen vanuit alle hoeken van de kerk’. Aansluitend aan de viering wordt het magazine ‘MICHAËL’ ten doop gehouden. Deze unieke glossy is speciaal gemaakt rond de kerk en de restauratie.

‘MICHAËL’ verhaalt over de restauratie, te midden van de dorpsgemeenschap. Na afloop van de viering zijn exemplaren van dit unieke blad te koop voor 7 euro. De restauratie startte eind 2009, nadat het parochiebestuur een subsidie van de Rijksdienst voor Cultureel erfgoed had gekregen. Het bedrag van € 1.946.571 vormde 70% van de begroting van de restauratie. Een substantieel deel van de rest wordt door de parochie zelf bekostigd. Inmiddels is uit de gemeenschap ruim € 170.000,- bijeen gebracht voor het Michaëlfonds. Hierbij zitten ook bijdragen van het Prins Bernard Cultuurfonds en het KF Heinfonds.

restauratiekerkkleinActies ‘in de steigers’
Naast de kerk staat een actiethermometer (zie foto met daarop de tussenstand medio 2010). Hierop werd bijgehouden hoeveel geld er binnenkwam vanuit de verschillende acties die het label ‘in de steigers’ meekregen. Zo is er gestart met een brede adoptieactie. Men ontving een boekje met daarin 47 items, die geadopteerd konden worden. Veel mensen hebben hier gebruik van gemaakt. Verder zijn er een sponsorloop en een rommelmarkt gehouden, en kon men polo’s kopen met opdruk van het restauratielogo. Rond de feestdagen was het mogelijk speciale Michaëlwijn aan te schaffen.
Daarnaast hebben vrijwilligers gerecyclede kerstkaarten en kleine handgemaakte cadeautjes verkocht. Nog steeds geven mensen geld aan het Michaëlfonds. In september van dit jaar is nog een tweede rommelmarkt gepland met een verloting.

Werkzaamheden
Tijdens de restauratie is de kerk zowel van binnen als van buiten grondig onder handen genomen: De muren zijn vochtwerend gemaakt; door de plaatsing van een speciaal verwarmingssysteem wordt de kerk nu gelijkmatig voorzien van (verwarmde) luchtcirculatie; de glas-in-lood ramen zijn gerestaureerd; beelden zijn geschilderd en waar nodig hersteld; er is veel schilderwerk verricht; alle kerkbanken zijn hersteld en gelakt; voor het herstel van de tegelvloer zijn tegels besteld in Indonesië; er is een uitgebreide toiletgelegenheid gekomen, inclusief een kleine keuken; en aan de buitenkant is het voegwerk, waar nodig, bijgewerkt. Tijdens de werkzaamheden aan de toren bleek dat de zogenoemde steunberen (de gemetselde steunen langs de toren) los stonden. Door deze opnieuw vast te metselen, kon instortingsgevaar van de toren voorkomen worden.

MICHAËL
De restauratiecommissie wilde ter gelegenheid van de afronding van deze uitgebreide restauratie iets speciaals maken. Dat is een glossy geworden. “Het is de eerste keer dat er eentje wordt gemaakt van een kerk. In deze glossy komen beeld en tekst op een uitnodigende en speelse manier bij elkaar. Veel mooie foto’s en bijbehorende bijzondere verhalen vertellen van de restauratie. Daarbij komt duidelijk naar voren dat dit speciale gebouw een bijzondere plaats inneemt in de dynamieke dorpsgemeenschap. Wat betekent deze kerk voor ouderen en jongeren, voor betrokken rooms-katholieken en voor mensen met een andere of geen kerkelijke achtergrond? Kortom, deze glossy is een eigentijds bewaardocument,” zo laat de restauratiecommissie weten.

Na de viering op 2 juni is MICHAËL achterin de kerk te verkrijgen voor € 7,-. Daarna is het magazine te koop bij Nico van den Heuvel, Provincialeweg 7 te Schalkwijk. Meer exemplaren kunnen besteld worden door per magazine € 10,- over te maken op rekeningnummer 1281.97.226 t.n.v. Stichting Michaëlfonds. Vermeld heel duidelijk naam, adres en het aantal gewenste exemplaren.