Aartsbisdom > Nieuws > Groenlo en Renkum: Feest van Goddelijke Barmhartigheid

Groenlo en Renkum: Feest van Goddelijke Barmhartigheid

In de parochie HH. Paulus en Ludger wordt op zondag 16 april in de H. Calixtusbasiliek te Groenlo weer het feest van de Goddelijke Barmhartigheid gevierd. Sinds het jaar 2000 heet de Tweede Zondag van Pasen (Beloken Pasen) op initiatief van paus Johannes Paulus II ‘Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid’. De heilige Poolse kloosterzuster Faustina Kowalska (1905-1938) kreeg door visioenen van Jezus de zending om de mensen op te wekken tot een onbegrensd vertrouwen in de barmhartigheid van Zijn Goddelijk Hart.

Pastoor H.A.M. de Jong van de parochie HH. Paulus en Ludger: “Op Barmhartigheidszondag wordt gevierd dat God de berouwvolle zondaar vergeving zal schenken. Hij beloofde gelovigen, die op deze zondag naderen tot het sacrament van boete en verzoening en de Eucharistie, bijzondere genaden te schenken.”
Er is van de verschijning van Jezus aan zr. Kowalska een afbeelding gemaakt, die over de hele wereld verspreid is: hierop heft de in het wit geklede Jezus Zijn rechterhand op in een zegenend gebaar, terwijl Hij met Zijn linkerhand op Zijn borst wijst. Vanuit Zijn borst gaan twee stralen uit, een rode die staat voor het bloed en een witte die staat voor het water, die volgens het Johannesevangelie uit de zijde van Jezus vloeiden, nadat een soldaat met een lanssteek had gecontroleerd of Hij als gevolg van de kruisiging dood was (Joh. 19,34). Onder de afbeelding staat het korte en eenvoudige gebed: “Jezus, ik vertrouw op U.”

Programma Groenlo:
Zondag 16 april 2023 in de H. Calixtusbasiliek (Kerkstraat 8 Groenlo).
15.00 uur: Gebeden, lofprijzing en Rozenkrans van de Goddelijke Barmhartigheid.
Tijdens de Eucharistische aanbidding in stilte is er biechtgelegenheid.
Pastoor De Jong: “Na afloop is er ontmoeting en koffie en thee in de Calixtuszaal. Deze regionale gebedsmiddag wordt ondersteund door de gebedsgroep van de parochie. Laten ook wij met de heilige Faustina getuigen: ‘Jezus ik vertrouw op U’.”

Renkum
In de Mariabedevaartskerk Onze Lieve Vrouw Ten Hemelopneming aan de Utrechtseweg 153 te Renkum (parochie H. Titus Brandsma) vindt op 16 april eveneens de jaarlijkse viering van het feest ter ere van de Goddelijke Barmhartigheid plaats.

Programma Renkum:
15.00-16.00 uur: gezongen rozenkrans van de Goddelijke Barmhartigheid met Lofprijzing van de Goddelijke barmhartigheid voor het Allerheiligst Sacrament en het schilderij van de barmhartige Jezus, afgewisseld met meditaties door priester Koos Smits.

16.00-17.00 uur: Feestelijke Eucharistieviering met hoofdcelebrant priester Koos Smits. Het programma wordt muzikaal op bijzondere wijze begeleid door het zangduo Magnificat.

Voorafgaand vanaf 14.00 uur en gedurende het programma is kapelaan Bart Theunissen van bezinningscentrum Emmaus, Helvoirt, voor biechtgesprekken beschikbaar.

Afsluiting om 17.00 uur met na afloop koffie/thee en ontmoeting in de pastorie.