Aartsbisdom > Nieuws > Groen licht voor restauratie HH. Simon & Judaskerk Lattrop

Groen licht voor restauratie HH. Simon & Judaskerk Lattrop

De restauratieplannen voor de HH. Simon & Judaskerk in Lattrop-Breklenkamp kunnen uitgevoerd worden nu het Aartsbisdom Utrecht en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed hun goedkeuring hieraan hebben verleend. Dat is te lezen op de website van de parochie Lumen Christi, waar Lattrop deel van uitmaakt.

“Er is echter nog meer goed nieuws: De inzamelactie voor de restauratie, om de ontbrekende € 20.000 bij elkaar te krijgen, loopt door uw fantastische medewerking en gulle bijdrage boven verwachting. Ruim 14.000 euro is op dit moment daadwerkelijk al binnen! Onze grote dank daarvoor. Zo zullen we het streefbedrag zeker gaan halen,” aldus Harry Smienk van de locatieraad.

De HH. Simon & Judaskerk is ontworpen door Joseph Cuypers en werd in 1925 gerealiseerd. Tijdens de komende restauratie zal er veel aandacht zijn voor de kerktoren, en dan met name voor de klokkenkamer en de galmgaten, zo meldde De Twentsche Courant Tubantia op 28 juli. In 1944 roofden de Duitse bezetters namelijk de klokken uit deze toren en dat heeft zijn sporen nagelaten. TC Tubantia: “Een van de gemetselde steunberen tussen twee galmgaten in is er slecht aan toe. Die steunbeer werd in 1944 door de Duitsers met grof geweld gesloopt omdat ze anders de klokken niet naar beneden konden krijgen. De schade werd slechts provisorisch hersteld.”
Om te voorkomen dat de schade verergert, is het van groot belang dat er nu wat gedaan wordt. Daarnaast “wordt het voegwerk van de toren helemaal vernieuwd, de kilgoten vervangen en wordt het hele gebouw onderhoudsvriendelijk gemaakt,” zo weet de krant.

Financiële bijdragen voor de restauratie zijn welkom op rekeningnr. 1503.41.091 (t.n.v. Lumen Christi Lattrop). De inzamelingsactie en de restauratie zijn te volgen via www.parochie-lumenchristi.nl