Aartsbisdom > Nieuws > Gratis leeswijzer beschikbaar bij encycliek Laudato Si’

Gratis leeswijzer beschikbaar bij encycliek Laudato Si’

Binnenkort verschijnt de Nederlandse vertaling van de encycliek Laudato Si’, waarin paus Franciscus oproept tot een ecologische bekering waarbij recht wordt gedaan aan de armen van deze wereld én aan onze wereld als Gods schepping. Sinds kort is er een speciale leeswijzer beschikbaar die gebruikt kan worden om bijvoorbeeld met een groep de tekst van de encycliek te bespreken.

Bisschop De Korte, die in Nederland de encycliek als referent voor Kerk en Samenleving namens de Bisschoppenconferentie presenteerde, spreekt de hoop uit dat velen binnen én buiten de R.-K. Kerk de tekst van de paus gaan lezen.
Om dat lezen te vergemakkelijken hebben de Konferentie Nederlandse Religieuzen (KNR) en de Nederlandse bisschoppen de leeswijzer laten maken. Aan de hand van enkele thema’s en vragen kunnen groepen maar ook individuele lezers zich de tekst van de encycliek eigen maken.
“Zo kunnen gelovigen, maar ook alle ‘mensen van goede wil’, worden gemotiveerd om zich in te zetten voor een duurzame omgang met de aarde en meer sociale gerechtigheid,” aldus mgr. De Korte.
De handreiking met gespreksvragen is geschreven door het Titus Brandsma Instituut. Klik hier om de handreiking gratis te downloaden.