Aartsbisdom > Nieuws > Goede voornemens in januarinummer Op Tocht

Goede voornemens in januarinummer Op Tocht

Het januarinummer van het bisdomblad ‘Op Tocht’ bevat onder meer een reportage van de vredeswandeling in Apeldoorn, een artikel over de start van de Actie Kerkbalans, een verhaal over een bijzonder beeld van Alphons Ariëns en vooruitblikken op de Stille Omgang en de zomerkampen. Diocesaan diaconaal werker Tom van Vilsteren koppelt in zijn bijdrage goede voornemens aan bezinning over caritas.

Hub Crijns, vice-voorzitter van het Ariëns-Comité, schrijft in deze editie van ‘Op Tocht’ over een beeld van Alphons Ariëns uit 1937 gebaseerd op een standbeeld van drie meter dat in 1934 in Enschede werd onthuld in tegenwoordigheid van geheel katholiek Nederland. Dit beeld was in opdracht van het Ariëns-Comité gemaakt door het atelier August Falise. Crijns: “De kunstenaar Bon Ingen-Housz (1881-1953) maakte in 1937 na de onthulling van het drie meter hoge standbeeld van Ariëns een eigen impressie van deze sculptuur, een weergave van Ariëns, staande in soutane. Met zijn gekruiste armen en licht gebogen hoofd maakt Ariëns een bedachtzame indruk.” Crijns beschrijft vervolgens de achtergronden van dit beeld en de verspreiding ervan door Nederland.

Tom van Vilsteren wijst er in zijn artikel op dat goede voornemens vaak met lifestyle te maken hebben. “Maar ook op andere terreinen kunnen goede voornemens nuttig zijn. Zo kan bezinning op de huidige invulling van Caritas in de parochies van het Aartsbisdom Utrecht voor betrokkenen een voornemen zijn aan het begin van het nieuwe kalenderjaar. Deze bezinning wordt meer dan ooit gevraagd door maatschappelijke ontwikkelingen als secularisatie, vergrijzing, terugloop van het aantal vrijwilligers, dalende invloed van het instituut Kerk, armoedebestrijding et cetera.” In zijn bijdrage zet hij een aantal elementen van deze bezinning op Caritas op een rijtje.

Emma de Jong van het Museum Catharijneconvent schrijft in haar bijdrage aan het januarinummer van ‘Op Tocht’ over kleurrijke sgraffito’s en mozaïeken in sobere kerkinterieurs. Ze begint haar verhaal met de aanbouw van de Maria Koninginkerk in Baarn (parochie HH. Martha & Maria) in 1962. “Toen vond er een ontmoeting plaats tussen de kunstenares Elly Griepink-Meijer (1936) en architect Hans Arie Knoop (1924-werkz.1966). Onder de indruk van haar werk, was de ontmoeting het begin van een samenwerking waarbij Meijer de sobere kerken van Knoop die in de jaren zestig op diverse plaatsen in het Aartsbisdom Utrecht verrezen, voorzag van verrassende kleurrijke elementen als sgraffito’s en mozaïeken,” aldus De Jong. In haar artikel komt een aantal van deze samenwerkingen aan bod.

Kardinaal Eijk betoogt in zijn column in het januarinummer dat heel het christelijk leven voor de christen een eredienst aan God is. “Het bezoek van de wijzen aan de pasgeboren Jezus, de doop van Jezus in de Jordaan en de aanwezigheid van Jezus bij het huwelijk in Kana, worden van oudsher gezien en gevierd als de eerste momenten waarop God zich in Christus als mens – niet alleen bij het Uitverkoren Volk, maar bij alle mensen – onder ons manifesteert. Zij laten zien dat God in onze alledaagse werkelijkheid een plaats wil hebben. Hierin leven wij en proberen we – gevoed door het luisteren naar Gods Woord in de Schrift en onze deelname aan de sacramenten – zo goed mogelijk als christenen te leven,” aldus kardinaal Eijk.

Lees de column van kardinaal Eijk
Bestel dit nummer of neem een abonnement op ‘Op Tocht’

Tags: