Aartsbisdom > Nieuws > Gepensioneerd pastoraal werker F.J.M. Holtslag overleden

Gepensioneerd pastoraal werker F.J.M. Holtslag overleden

In Hengelo is op 24 september overleden de heer Franciscus Josephus Maria Holtslag, gepensioneerd pastoraal werker van het Aartsbisdom Utrecht. Frans Holtslag werd geboren te Arnhem op 12 oktober 1928.

Na zijn priesterwijding in de congregatie van Mill Hill op 10 juli 1955 was hij achtereenvolgens kapelaan te Utrecht (H. Gertrudis) en rector van het St. Elisabeth Ziekenhuis te Amersfoort. Op 5 mei 1972 werd hij eervol ontslagen uit de priesterlijke bediening en vervolgens was hij als leraar biologie in het onderwijs werkzaam. Per 25 oktober 1982 ontving hij de kerkelijke zending om als pastoraal werker werkzaam te zijn in het Streekziekenhuis Midden-Twente te Hengelo. Op 12 oktober 1993 ging hij met pensioen.

In het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verstuurd, schrijft kardinaal Eijk onder meer: “Frans bleef altijd verbonden met de natuur en het geloof. Zijn liefde voor God en zijn liefde voor de mens, de dieren en de planten was de rode draad in zijn leven. […] Hij studeerde biologie in Utrecht, waar hij tevens jaren als kapelaan heeft gewerkt. Hij werd leraar biologie aan het gymnasium van Mill Hill te Tilburg. Daarna werd hij geestelijk verzorger in het St. Elisabeth Ziekenhuis te Amersfoort. Hij leerde daar Ineke kennen en eenmaal getrouwd werd hij opnieuw biologieleraar aan middelbare scholen in Utrecht. Hij werd een zorgzame vader van twee dochters. Van 1982 tot zijn pensionering in 1993 was hij werkzaam in het ziekenhuispastoraat. Hij was wars van eer en aanzien, straalde eenvoud uit en stond dichtbij wat mensen dreef. Hij heeft zich altijd laten leiden door Franciscus van Assisi, die hij bewonderde om zijn eenvoud en zijn liefde voor zijn medeschepselen. Eenmaal gepensioneerd bleef hij betrokken bij de Kerk. Zijn vruchtbaar leven beëindigde hij in groot geduld, vertrouwen en overgave aan zijn Schepper. Mogen zijn echtgenote, kinderen en kleinkinderen gesterkt worden bij dit verlies. Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken.”

De avondwake heeft plaatsgevonden op zondag 29 september 2013 om 19.00 uur in de Thaborkerk, Gerrit Peuscherstraat 1 te Hengelo. De uitvaartviering vindt plaats op maandag 30 september 2013 om 12.30 uur in bovengenoemde kerk. Voorafgaand is er van 12.00 tot 12.15 uur gelegenheid om afscheid van hem te nemen. Na de viering vindt de begrafenisplechtigheid plaats op de Algemene Begraafplaats, Deurningerstraat 262 te Hengelo. Aansluitend is er gelegenheid tot condoleren.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht