Aartsbisdom > Nieuws > Geloofsverdieping tijdens Passion

Geloofsverdieping tijdens Passion

Oogcontact: daar draait het om als Jezus ervoor kiest niet hoog gezeten op een paard Jeruzalem binnen te trekken, maar op een kleine ezel. “De mensen kunnen Hem rechtstreeks in de ogen kijken. Dat oogcontact is precies wat Jezus wil – en via Hem hebben de mensen oogcontact met God,” zo stelde kardinaal Eijk in zijn preek tijdens de Eucharistieviering aan het begin van ‘Passion’, de diocesane viering van Wereldjongerendag op Palmzondag in de Zutphense St. Janskerk.

“Maar hoe zit het nou met ons? Willen wij ook klein zijn, willen wij als het ware ook in plaats van op een paard op een ezel gaan zitten, willen wij ook oogcontact hebben met Jezus? Kunnen wij het wel verdragen Hem rechtstreeks in de ogen te kijken?” vroeg de kardinaal aan de aanwezigen. “We zullen allemaal wel van die momenten hebben waarop we Jezus liever uit de weg gaan, Hem – en daarmee God – niet in de ogen willen kijken,” maar God is mens geworden opdat wij Hem in de ogen konden zien, aldus kardinaal Eijk. Dat blijft zo, zelfs nadat wij Hem aan het kruis hebben genageld om aan Zijn blik te ontkomen. De Goede Week biedt een uitstekende gelegenheid om “een en ander met de Heer uit te spreken en Jezus weer in de ogen te kunnen zien.”
Aan het einde van de viering zegende kardinaal Eijk een eenvoudig houten kruis en een Maria-icoon: deze zullen de jongeren voortaan meenemen naar hun activiteiten. Al zal het kruis niet meereizen naar de Wereldjongerendagen deze zomer in Brazilië: “dat is wat onhandig in het vliegtuig,” zo verklaarde de kardinaal.

‘Het geloof doorgeven’
Het vervolgprogramma van Passion vond plaats in Het Stedelijk: een naast de kerk gelegen middelbare school. Daar werd de middag geopend met een terugblik op de jongerenactiviteiten in het aartsbisdom in 2012, een streetdance over ‘het geloof doorgeven’, een optreden van zanger Mario Raadwijk, een promotiefilmpje voor de Wereldjongerendagen deze zomer en een korte kennismaking met de vijf leden van de gemeenschap Shalom uit Brazilië, die sinds kort in het Aartsbisdom Utrecht zijn.
Pater Aristóteles vertelde dat hij en de andere leden van Shalom deze gemeenschap ervaren als een gave van God. Deze gave willen zij in Nederland doorgeven. Vier jaar geleden vroeg kardinaal Eijk hen al om naar Nederland te komen, “maar de Heer heeft zijn eigen tempo,” zo verklaarde pater Aristóteles de lange tijd tussen dat verzoek en hun daadwerkelijke komst. Kapelaan Anton ten Klooster van de parochie HH. Twaalf Apostelen, waartoe Zutphen behoort, vertelde de jongeren vervolgens over de boodschap van de paus voor deze Wereldjongerendag.

Workshops
Hierna splitste de groep zich op voor de twee workshoprondes. In zijn workshop vertelde kardinaal Eijk over ‘het geloof doorgeven’ in het kader van het Jaar van het Geloof, dat nu ongeveer halverwege is. De leden van Shalom toonden in hun workshop een video over (de activiteiten van) Shalom. Ook lichtten ze de activiteiten toe die zullen plaatsvinden in Fortaleza tijdens de missionaire week van de WJD-reis die het Aartsbisdom Utrecht mede organiseert. Om voor de jongeren concreet te maken waarom ze voor Shalom gekozen hebben en hoe hun leven eruit ziet, gaven twee Shalomleden een getuigenis. De jongeren vonden dit des te indrukwekkender omdat zij in het Nederlands spraken: een hele prestatie omdat ze pas twee maanden in Nederland zijn. De derde keuzemogelijkheid was een zangworkshop onder leiding van Mario Raadwijk.
Aan het einde van de middag keerde de groep terug naar de St. Janskerk voor de Aanbidding. Na dit half uur van gebed, lezingen, stilte, zang en de zegen met het Allerheiligste werd de dag afgesloten in Het Stedelijk met een gezamenlijke maaltijd.

Tags: , ,