Aartsbisdom > Nieuws > Geloofsgesprek en H. Mis vanuit Hengelo

Geloofsgesprek en H. Mis vanuit Hengelo

De H. Mis op tv en het voorafgaande Geloofsgesprek kwamen zondag 11 oktober vanuit Hengelo (parochie De Goede Herder). Celebrant tijdens de Eucharistieviering was pastoor Marc Oortman. In het Geloofsgesprek stond het 125-jarig bestaan van de Hengelose Lambertusbasiliek centraal. De komende editie van het bisdomblad Op Tocht staat ook uitgebreid stil bij dit jubileum.

Dat jubileum is “op een grandioze manier gevierd,” aldus presentator Leo Fijen op de website van RKK. “Met een openluchtconcert, met een gemeenschappelijke koffiemaaltijd voor kerkgangers op het stadserf, met rondleidingen voor alle basisscholen van de stad, met een uitvoering van de musical Jesus Christ Superstar en met een debat over de toekomst van het christelijk geloof. In een volle bibliotheek van Hengelo bleek daar dat – hoe de toekomst er ook uit ziet – de Lambertusbasiliek zal blijven bestaan. Geen stad en geen land kan zonder monumenten als de Lambertus. Daar zullen mensen blijven samenkomen, uit de stad, uit de regio en uit plekken nog verder weg,” aldus Fijen.

Hij vervolgt: “De Lambertus is een baken in deze tijd, zo bleek uit het symposium en ook uit de honderden belangstellenden op de avond. Trotse pastoor is daar Marc Oortman die positief was en is over de toekomst van geloven. Samen met burgemeester Sander Schelberg koestert hij de traditie, zonder jongeren te vervreemden. Want op de avond van het jubileum waren scholieren uitgenodigd om hun visie op te toekomst te verwoorden. Ze vroegen aandacht voor hun ervaringen in de kerk en spraken de hoop uit dat er meer naar hen geluisterd wordt. Dat is het mooie van Hengelo: jong en oud komen daar samen, zo blijkt ook uit het geloofsgesprek.”