Aartsbisdom > Nieuws > Gedachtenisviering Alphons Ariëns in Maarssen

Gedachtenisviering Alphons Ariëns in Maarssen

In Maarssen vond zondag 25 augustus de jaarlijkse gedachtenisviering plaats voor Alphons Ariëns. Na een korte gebedsviering bij het graf van Ariëns op het R.-K. kerkhof stond ook de Eucharistieviering in de Heilig Hartkerk in het teken van deze kandidaat-zalige. Tijdens deze viering stelde hoofdcelebrant mgr. Hoogenboom Rini Bouwman en Joost Baneke aan tot acoliet.

“Een belangrijk moment voor jullie beiden op weg naar de diakenwijding die jullie beiden op zaterdag 16 november aanstaande in de St. Catharinakathedraal hopen te ontvangen,” zo richtte de hulpbisschop zich tot hen. Op die zaterdag zal Rini Bouwman tot permanent diaken worden gewijd; Joost Baneke ontvangt de diakenwijding op weg naar zijn priesterwijding volgend jaar. Hun aanstelling tot acoliet ontvingen Bouwman en Baneke in aanwezigheid van Banekes medestudenten: de jaarlijkse ‘Ariënszondag’ is namelijk traditiegetrouw de start van het collegejaar voor de priesterstudenten van het Aartsbisdom Utrecht. Ook de vier nieuwe studenten die dit jaar aan hun priesteropleiding bij de Tiltenberg beginnen, waren aanwezig. Het totaal aantal priesterstudenten voor het aartsbisdom komt daarmee op elf.

ariens-gedachtenisviering-2013-b ariens-gedachtenisviering-2013-c

‘Ten diepste door God gekend’
Naar aanleiding van de Evangelielezing (Lucas 13,22-30) ging mgr. Hoogenboom in zijn preek in op de thematiek van de brede en de smalle weg. “‘Spant u tot het uiterste in om door de nauwe deur binnen te komen’ horen we Jezus zeggen. Het is de deur van de ommekeer die erin bestaat dat u en ik nog meer gaan leven vanuit het besef dat we ten diepste door God gekend zijn, dat God u en mij liefheeft en dat wij ons inspannen om in alles die kennis die God van ons heeft waardig te zijn,” zo hield hij de aanwezigen voor. Dat is ook wat Alphons Ariëns deed: zijn leven en priesterlijke bediening stonden in het teken van die ene opdracht – door God gekend worden en God leren kennen, het eer brengen aan God de Vader in zijn Zoon Jezus Christus en dat alles in kracht van de Heilige Geest, aldus de hulpbisschop.

ariens-gedachtenisviering-2013-d ariens-gedachtenisviering-2013-e
De aanstelling van Joost Baneke (foto links) en Rini Bouwman (foto rechts)

‘Groeien in geloof’
In het laatste gedeelte van zijn preek sprak mgr. Hoogenboom de kandidaat-wijdelingen toe. Hij noemde hun aanstelling tot acoliet “een betekenisvol markeringspunt” in de voorbereiding op hun diakenwijding en voor Joost Baneke ook op zijn priesterwijding. Bij hun aanstelling, direct na de homilie, overhandigde de hulpbisschop aan Bouwman en Baneke een schaal met brood, bestemd voor de consecratie tijdens de viering van de H. Eucharistie. Mgr. Hoogenboom: “De acoliet mag het geconsacreerde brood, waarin Christus werkelijk aanwezig is en dat eeuwig leven geeft, uitdelen aan de gelovigen, maar de acoliet mag er ook zelf van leven en van groeien in geloof. Beste Joost en Rini, we bidden in deze Eucharistieviering dat jullie verder mogen groeien in jullie roeping. […] We bidden dat jullie de genade en de liefde die God jullie schenkt, mogen beantwoorden door je in Zijn dienst te laten nemen. We bidden dat jullie Zijn barmhartigheid en liefde tastbaar en zichtbaar mogen maken in de eredienst, de verkondiging en de liefdewerken. Dat de Dienaar Gods Alphons Ariëns daarin voor jullie een voorbeeld en blijvende inspiratiebron mag zijn.”

ariens-gedachtenisviering-2013-f ariens-gedachtenisviering-2013-g
Foto rechts: mgr. Hoogenboom, Rini Bouwman, Joost Baneke, rector Kuipers