Aartsbisdom > Nieuws > Gedachtenis zalige Titus Brandsma in Renkum

Gedachtenis zalige Titus Brandsma in Renkum

In de bedevaartskerk OLV ten Hemelopneming te Renkum (Dorpsstraat 1) wordt zaterdag 27 juli een bijeenkomst gehouden bij gelegenheid van de gedachtenis van de zalige pater karmeliet Titus Brandsma, patroon van de parochie Z. Titus Brandsma waartoe Renkum behoort. Drie leden van de Karmel verzorgen het programma. Voorafgaand wordt om 13.30 uur de rozenkrans gebeden bij Onze Lieve Vrouw van Renkum.

Het officiële programma begint om 14.00 uur met een Eucharistieviering in de kerk, met ter afsluiting gebeden van Titus Brandsma en om 15.00 uur het gebed van de Goddelijke barmhartigheid. Celebrant is pater B. Halma, Karmeliet uit Nijmegen.
Na de theepauze in de pastorie rond 15.30 uur nemen de gastsprekers Arnold Roozendaal en Marianne van Waterschoot de aanwezigen mee in het spoor van Titus Brandsma. “Deze bijzondere, veelzijdige pater verzette zich tijdens de Tweede Wereldoorlog als mensen niet tot hun recht kwamen en geschonden werden in hun waardigheid. De inzet van Titus Brandsma verdient ook in de huidige tijd volop navolging,” aldus de organisatie. Het thema van de lezing is: ‘Titus Brandsma, een lichtend voorbeeld. Een Karmelitaanse blik op Titus Brandsma toen en zijn betekenis ‘Anno nu’.’

In een toelichting op de lezing schrijft de organisatie: “Als je onder een heilige iemand verstaat die een voorbeeldig en godsvruchtig leven heeft geleid en door de tijd heen veel mensen geïnspireerd heeft, dan is Titus Brandsma zeker een heilige te noemen. Maar, die heilige was ook een mens met aarzelingen. En wie herkent die beide aspecten bij zichzelf niet? Elk mens krijgt zijn of haar beproevingen en uitdagingen in het leven. En dan zijn er altijd van die bijzondere mensen, die juist dan in staat zijn boven zichzelf uit te stijgen.”

Belangstellenden zijn van harte uitgenodigd.
Entree: vrijwillige bijdrage (richtprijs € 5).