Aartsbisdom > Nieuws > Gebedskaart vanwege terugtreden paus Benedictus XVI

Gebedskaart vanwege terugtreden paus Benedictus XVI

Paus Benedictus XVI treedt op donderdag 28 februari terug als paus. Vanwege deze bijzondere gelegenheid is voor de Nederlandse bisdommen een gebedskaart gemaakt. Deze gebedskaart wordt ook naar de parochies van het Aartsbisdom Utrecht gestuurd voor verdere verspreiding vanaf 28 februari en in de weekendvieringen van 2 en 3 maart. Kardinaal Eijk is op 28 februari in Rome, waar de paus die dag onder meer afscheid neemt van het College van Kardinalen.

‘God is liefde’
De gebedskaart wijst erop dat paus Benedictus XVI al in het begin van zijn pontificaat God als liefde in het centrum van de aandacht heeft geplaatst, en dat hij steeds heeft laten zien hoe geloof en naastenliefde onverbrekelijk met elkaar verbonden zijn. “Bidden we dat we voort mogen gaan op de weg van liefde, die paus Benedictus XVI ons als herder van de Kerk steeds heeft gewezen,” aldus de tekst op de kaart. De voorzijde toont het beeld van de heilige Petrus op het plein voor de Sint Pieter in Rome. Ook bevat de kaart een gebed voor de keuze van een paus.

Vieringen in de bisdommen
Op 28 februari zijn verschillende bisdommen in gebed verbonden met de paus. In de Sint Catharinakathedraal te Utrecht (Lange Nieuwstraat 36) is er die dag een dankviering voor paus Benedictus XVI, met de hulpbisschoppen Hoogenboom en Woorts. Programma:

– 12.30 uur begin gezongen Eucharistieviering
– Daarna uitstelling van het Allerheiligst Sacrament met gelegenheid tot stil gebed
– 15.00 uur Gezongen rozenkrans
– 17.30 uur Gezongen Vespers van de dag
– 18.00 uur Zegen met het allerheiligst Sacrament en sluiting

Download de speciale gebedskaart hier.

Tags: