Aartsbisdom > Nieuws > Gebed voor Vrede en Martelaren deze tijd

Gebed voor Vrede en Martelaren deze tijd

Sant’Egidio Nederland organiseert op 29 maart in de Onze Lieve Vrouwekerk te Apeldoorn (St. Franciscus parochie) de oecumenische herdenkingswake van de martelaren van deze tijd. De Oud-Katholieke aartsbisschop Bernd Wallet zal dit jaar voorgaan. Naast hem zijn hoogwaardigheidsbekleders uit onder andere de Syrisch Orthodoxe Kerk, de Koptische Kerk, de Church of England en de Protestantse Kerk Nederland uitgenodigd. Kardinaal Eijk zal namens de R.-K. Kerk deze herdenking bijwonen.

Diaken Ronald Dashorst van Sant’Egidio: “Ons gebed gaat uit naar de christenen in Oekraïne, Rusland, Syrië, Iran, Irak, Jemen en overal in de wereld waar mensen slachtoffer zijn van het aanhoudend geweld. We lezen in deze viering de namen van de christenen in de wereld die recent voor hun geloof hun leven hebben gegeven. Het is een gebed uit solidariteit met alle christenen die leven in de verdrukking en vervolgd worden voor hun geloof. Het is passend om vlak voor de Goede Week samen te zijn en stil te staan bij het lijden in de wereld, als opmaat naar Goede Vrijdag en de bevrijding van het Paasfeest. Ook dit jaar hopen wij elkaar als gelovigen te ontmoeten als wij bidden voor vrede en vrijheid van godsdienst in de wereld. Iedereen is ook dit jaar van harte uitgenodigd om aan dit gebed deel te nemen.”

Onze Lieve Vrouwekerk, Hoofdstraat 18 Apeldoorn, aanvang 19.00 uur.