Aartsbisdom > Nieuws > Fusieviering Amersfoort in en rond de kerk

Fusieviering Amersfoort in en rond de kerk

De fusie tot de nieuwe parochie Onze Lieve Vrouw van Amersfoort wordt op zondag 26 september gevierd in én rond de kerk van het Heilig Kruis aan de Liendertseweg 46. De viering begint om 10.30 uur met een eucharistie met als hoofdcelebrant pastoor Tuan Thanh Nguyen. Alle leden van het pastorale team zullen aanwezig zijn, en vertegenwoordigers van alle koren van de katholieke kerken uit de stad zetten als één groot gelegenheidskoor de viering luister bij.

Ook de nieuwe burgemeester van Amersfoort, Lucas Bolsius, woont de viering bij. Na afloop is er gelegenheid voor ontmoeting in en rondom het kerkgebouw, waar diverse activiteiten georganiseerd zijn. Bij wijze van uitzondering zijn er deze dag geen vieringen in de andere Amersfoortse katholieke kerkgebouwen.

Voor deze gelegenheid wordt er een pastorale brief uitgegeven gericht aan alle parochianen. Op 19 en 20 september zond de locale Radio KIK (Kerken in Keistad) een interview uit met Josephine van Pampus, pastoraal werkster, lid van het pastoraal team en lid van het comité van voorbereiding. Radio Golfbreker besteedt 26 september de hele dag aandacht aan de fusie en zendt de liturgische viering rechtstreeks uit via de kabel (87,5 FM). Ook de parochiewebsite www.katholiekamersfoort.nl en het parochieblad Mirakel besteden aandacht aan de viering en de start van de parochie.

Eigentijdse vorm van kerk-zijn
De parochies van Amersfoort zijn er langzaam van overtuigd geraakt dat nieuwe wegen moeten worden ingeslagen om het katholieke geluid in de stad krachtiger te laten klinken. “Samen kunnen we meer en samen zijn we een duidelijkere partner, zowel in het maatschappelijk verkeer als in de contacten tussen kerken en andere religies,” zo formuleert de vice-voorzitter van het nieuwe parochiebestuur, Irene Vriens, het doel van de samenwerking. Belangrijke pijlers van de aanpak in de nieuwe parochie zijn de inbreng van gelovigen en de inzet van het pastoraal team.
De parochie Onze Lieve Vrouw van Amersfoort wil zich op het religieuze veld van de stad verder profileren. Tegelijkertijd moet deze nieuwe parochie verstaan worden als een ‘gemeenschap van gemeenschappen’. Dit betekent dat de ‘oude parochies’ zich zullen gaan ontwikkelen tot ‘geloofsgemeenschappen’, tot vitale kernen van katholieke geloofsbeleving. Een traject met deze uitdagingen is voor de katholieken van Amersfoort meer dan een pure reorganisatie. Het gaat om het zoeken naar een eigentijdse vorm van kerk-zijn.
De nieuwe parochie bundelt zeven ‘oude’ parochies: Sint Ansfridus in Amersfoort (zuidwest), Sint Franciscus Xaveriusparochie in Amersfoort (centrum), Heilige Geest in Amersfoort (zuidoost), Sint Henricus in Amersfoort (west), Sint Joseph in Hooglanderveen (noordoost), Heilig Kruis in Amersfoort (oost) en Sint Martinus in Hoogland (noordwest).

Illustratie: logo van de nieuwe parochie