Aartsbisdom > Nieuws > Feestelijke start van jubileum kerk Heino

Feestelijke start van jubileum kerk Heino

“Overweldigend. Zóveel belangstelling! De inzet en betrokkenheid die hier worden getoond zijn toch fantástisch? Het échte wij-gevoel!” Dat zei een zeer verheugde vice-voorzitter van het Heinose parochiebestuur Henk Wiggers zondagmorgen, temidden van de feestvreugde in Zaal Oortwijn. De blije reactie gold de start van de jubileumviering van de Parochie Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming in Heino.

Ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van de parochie werd gisteren een feestelijke eucharistieviering gehouden waarbij hoofdcelebrant mgr. dr. Adrianus kardinaal Simonis het feestjaar inluidde.

Witgele vaandels sierden de entree van de kerk. Binnen veel vrolijke gele bloemen en brandende kaarsen. De kerk was uitbundig versierd en tot de laatste bank toe bezet. Niet alleen vele parochianen waren aangeschoven maar ook genodigden, zoals afgevaardigden van de andere Heinose kerkgemeenschappen.
De sfeer was feestelijk maar toch plechtig. Een stoet misdienaars, stijlvolle gewaden, wierook, een offerande met onder meer streekproducten uit Salland, een jubelend kerkorgel, dat werd bespeeld door Miranda Temmink, en maar liefst vier parochiale koren die hun stemgeluid door de kerk lieten galmen: het Gemengd koor, Reflection, het Gregoriaans koor en het Jeugdkoor.

‘Met elkaar delen’
Rode draad tijdens de viering was het thema ’met elkaar delen’. In zijn overweging sprak kardinaal Simonis over de toekomst van de parochie. Hij legde de toehoorders haarfijn uit wat nodig is om deze in stand te houden. De kardinaal zocht zijn antwoord vooral in aspecten als eensgezindheid, catechese, trouw aan de gemeenschap en betrokkenheid.
“Toch fijn dat Simonis vanmorgen in ons midden was,” blikt Wiggers terug. Hij doelde op het feit dat de kardinaal nog maar acht weken terug is uit het ziekenhuis, waar hij nieuwe heupen heeft gekregen. Tijdens de viering werd, met een knipoog, opgemerkt dat het toch wel héél toevallig is dat Simonis precies een afstand van 150 kilometer moest overbruggen om bij de 150-jarige parochie in Heino te komen.
Met het prachtig meerstemmig gezongen jubileumlied ’Kleuren van het leven’ werd de viering waardig en feestelijk door alle koren gezamenlijk afgesloten. Het lied is geïnspireerd op de Heinose vlag, met de kleuren zwart, wit en groen.

Receptie
In Zaal Oortwijn werd aansluitend een gezellige receptie gehouden, waar het parochiebestuur en andere betrokkenen de vele felicitaties in ontvangst namen. De jeugd deelde in de feestvreugde en vermaakte zich op de bowlingbaan.
Eén van de hoogtepunten tijdens de drukbezochte receptie was de presentatie van het jubileumboek met als titel ’150 jaar katholicisme in Heino’ en de cd waarop alle koren met begeleiding zijn te horen. Naast kardinaal Simonis kregen ook de samenstellers van het boek een exemplaar uitgereikt.
De eerstvolgende jubileumactiviteit is de eerste lustrumviering van het Parochieverband Noordoost Salland, aanstaande vrijdag 7 maart om 19.00 uur in de katholieke kerk van Heino. Voorganger is dan de hulpbisschop/deken G. de Korte.