Aartsbisdom > Nieuws > Feestelijke ingebruikname koororgel kathedraal

Feestelijke ingebruikname koororgel kathedraal

De Sint Catharinakathedraal te Utrecht beschikt sinds kort over een nieuw koororgel. Het betreft een Engels orgel, gebouwd rond 1852 door Daniel Gray in Londen-Southwark. “Dit fraaie instrument krijgt een nieuw leven in onze kathedraal,” aldus plebaan Van der Vegt. “Het nieuwe orgel is geplaatst op een nieuwe koortribune in de linker zijbeuk van de Catharinakathedraal.” Met een feestelijk concert op 17 juni wordt het orgel ‘officieel’ in gebruik genomen.

Kardinaal Eijk heeft op het Hoogfeest van Pinksteren het nieuwe koororgel in de Sint Catharinakathedraal te Utrecht (Lange Nieuwstraat 36) al ingezegend. Plebaan Van der Vegt: “Na de inzegening met Pinksteren kon het orgel meteen liturgisch ingezet worden tijdens de viering, waarbij kardinaal Eijk ook het H. Vormsel toediende aan volwassenen uit verschillende parochies in het Aartsbisdom Utrecht.”
Op zondagmiddag 17 juni om 14 uur vindt een feestelijk concert plaats, waarbij de kathedrale organisten Wouter van Belle en Paul Houdijk het instrument zullen bespelen. Zij verzorgen het concert samen met het Kathedrale koor onder leiding van Gerard Beemster en sopraan Sonja Roskamp. Op het programma staan Engelse koormuziek, Franse orgelmuziek en werk van de dit jaar jubilerende Nederlandse componisten J.P. Sweelinck (1562-1621) en Herman Strategier (1912-1988).

Na afloop is er in naastgelegen Museum Catharijneconvent een receptie voor parochianen, aanmelding is gewenst via e-mail: post@koororgel.nl of via www.koororgel.nl.