Aartsbisdom > Nieuws > Eusebius krijgt gezicht in gelijknamige parochie

Eusebius krijgt gezicht in gelijknamige parochie

De parochie Sint Eusebius heeft weliswaar de naam van de Arnhemse patroonheilige, maar geen kerk die zo heet. Wel heeft de parochie een aantal relieken in haar bezit, zoals een stuk van de schedel en de tong van de heilige. Dit kostbare bezit staat achter slot en grendel in de Sint Walburgiskerk. Om deze nogal onbekende heilige toch een gezicht te geven, heeft parochiane Marga Meier een icoon van Eusebius geschilderd.

Deze icoon werd op de feestdag van Eusebius (25 augustus) in de Sint Martinuskerk aan de Steenstraat gepresenteerd en gezegend. Pastoor Zweers van de Eusebiusparochie: “Op de icoon is Eusebius afgebeeld als een jonge man. Hij heeft een palm in zijn hand, ten teken dat hij als martelaar is gestorven. Op de Bijbel die hij in de hand heeft, is de tong afgebeeld die bij hem werd uitgerukt. Dat belette hem overigens niet om te blijven spreken.”
De icoon zal overigens niet in de Sint Martinuskerk blijven, maar rondgaan langs de verschillende kerken en inloophuizen van de parochie.