Aartsbisdom > Nieuws > Eucharistieviering op tv vanuit Baarn

Eucharistieviering op tv vanuit Baarn

De rechtstreekse uitzending (RKK) van de Eucharistieviering op tv komt op 17 april (Palmzondag) vanuit de Nicolaaskerk te Baarn. Celebrant is pastoor Ton Huitink. Voorafgaand aan de viering wordt er een ‘geloofsgesprek’ uitgezonden. Deze week praat Leo Fijen daarin met Rosalien en Mathieu, vrijwilligers in de Nicolaaskerk te Baarn. Mathieu is dirigent van het kinder- en jongerenkoor, Rosalien geeft catechese aan de allerkleinsten.

Een brief met de uitnodiging voor de eerste communie van je kind kan de ommekeer zijn. Of de impuls om met leeftijdgenoten naar de Wereldjongerendagen te gaan. Zomaar twee redenen om weer even contact te hebben met de kerk. Rosalien en Mathieu vertellen erover in het geloofsgesprek en maken duidelijk dat het mogelijk is om na een aantal jaren afwezigheid terug te keren in de kerk, geraakt te worden en daarna actief te zijn als vrijwilliger.

pastoor-ton-huitink-klein
Pastoor Ton Huitink

Palmpasen
Palmzondag begint traditiegetrouw met de processie waarin kinderen hun eigen gemaakte Palmpasen-stok dragen. Deze processie in de H. Nicolaaskerk krijgt dit jaar iets extra’s. De Kinderwoorddienst-kinderen zijn uitgenodigd in de Veertigdagentijd iedere dag een goede daad te verrichten, daarbij geholpen door het Goede Daden Kruis. Aan dit Kruis zijn voor alle weken tot aan Pasen harten vastgemaakt met daarop een symbool dat verwijst naar het evangelie van de zondag. De kinderen zelf werken gedurende deze weken aan hun eigen, kleine Goede Daden Kruis, waarbij iedere zondag haar eigen karakter heeft. De derde zondag bijvoorbeeld stond in het teken van de ontmoeting tussen Jezus en de Samaritaanse vrouw en de kinderen dachten na over de vraag: ‘Hoe kun jij Jezus de komende week te drinken geven?’.
Hiermee wil de Baarnse geloofsgemeenschap de kinderen helpen om in het voetspoor van Jezus te treden en willen de gelovigen zich meer bewust worden dat zij op deze Palmzondag in blijheid de Heer Jezus ontvangen. Om zich ook te realiseren dat Hem volgen zoveel meer betekent dan juichen van vreugde. Ook nu maken we in ons leven momenten mee van ‘Hosanna’ en ‘Kruisigt Hem’.

Geloofsgesprek: zondag 17 april om 09:35 uur op Nederland 2.
Eucharistieviering: zondag 17 april om 10.00 uur op Nederland 2.

Tags: ,