Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus vicaris-generaal A. Vermeulen en em. priester H. Jorna overleden

Emeritus vicaris-generaal A. Vermeulen en em. priester H. Jorna overleden

In Nieuwegein is op 18 maart mgr. dr. Anthonius Johannes Vermeulen overleden. Hij was emeritus vicaris-generaal van het Aartsbisdom Utrecht en emeritus proost van het Metropolitaan Kapittel. Vermeulen werd geboren te Utrecht op 30 december 1924. Na zijn priesterwijding op 24 juli 1949 studeerde hij klassieke letteren te Nijmegen, waarna hij kapelaan was te Silvolde en leraar aan het Aartsbisschoppelijk Klein Seminarie te Apeldoorn, waarvan hij in 1964 rector werd. Op 1 september 1969 volgde zijn benoeming tot vicaris-generaal van het Aartsbisdom Utrecht, op 1 augustus 1993 ging hij met emeritaat.

Toon Vermeulen was bijna een kwart eeuw vicaris-generaal van het Aartsbisdom Utrecht in de tijd onmiddellijk na het Tweede Vaticaans Concilie. In die jaren ontwikkelde de volkskerk zich steeds meer tot een keuzekerk, hetgeen gevolgen had voor de organisatie van het aartsbisdom en de parochiële zielzorg. Het aantal priesters nam af, tegelijk was er de komst van permanente diakens en pastoraal werk(st)ers, terwijl het aantal kerkelijke vrijwilligers sterk toenam. Toen hij aantrad als vicaris-generaal was de Benoemingen Beleid Commissie (BBC) pas opgericht. Het werk van deze Commissie betrof de benoemingen. Maar al snel ontwikkelde de BBC zich tot het beraad, waarin het pastoraal beleid van het aartsbisdom werd uitgewerkt. Daarnaast kwam er al snel de Diocesane Pastorale Dienstverlening, om de parochies te ondersteunen in de uitvoering van het pastoraal beleid.
“Toon Vermeulen heeft aan deze ontwikkelingen leiding gegeven. Hij maakte daarbij ruimschoots gebruik van de deskundigheid van pastoraal theologen, van dekens en van leken met bestuurservaring. Voor hem was leiding geven een echte dienst, terwijl hij zelf op de achtergrond bleef. Hij heeft drie aartsbisschoppen gediend, van wie hij het volle vertrouwen genoot. En hij heeft dit vertrouwen nooit beschaamd. Hoewel het management hem goed af ging, was hij voor alles pastor en priester met hart voor zijn collega’s in het pastoraat, voor vrijwilligers en alle parochianen,” schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verstuurd.

De avondwake vindt plaats op vrijdag 21 maart 2014 om 19.00 uur in Uitvaartcentrum Barbara, Egginklaan 51 te Utrecht waarna er aldaar gelegenheid is tot condoleren.
De Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op zaterdag 22 maart 2014 om 11.00 uur in de St. Aloysiuskerk, Adriaen van Ostadelaan 2 te Utrecht. Aansluitend is rond 12.30 uur de begrafenis op de R.K. Begraafplaats St. Barbara, Prinsesselaan 2 te Utrecht. Daarna is er gelegenheid tot condoleren in de ontvangstkamer van de begraafplaats.

Voor het volledige overlijdensbericht, klik hier.

Emeritus priester Henk Jorna overleden
In Maarssen is op 18 maart Henricus Petrus Josephus Jorna overleden. Hij werd geboren te Abcoude-Proostdij op 14 maart 1933. Na zijn priesterwijding op 20 juli 1958 was hij kapelaan te Losser en vervolgens assistent te De Bilt en Arnhem (H. Nicolaas). Met ingang van 1 augustus 1972 werd hij benoemd tot pastor van het samenwerkingsverband Dieren-Doesburg-Drempt-Giesbeek-Olburgen en tot deservitor van de parochie OLV Tenhemelopneming te Dieren. Per 1 maart 1974 volgde zijn benoeming tot pastor te Maarssen met als opdracht de opbouw van de zielzorg in het nieuwbouwgebied van Maarssenbroek. Van 1 september 1975 tot 1 augustus 1980 was hij deservitor van de nieuw opgerichte Verrijzenisparochie te Maarssenbroek. Op 14 maart 1998 ging hij met emeritaat.

Henk Jorna werkte vanaf 1974 in Maarssenbroek, waar hij met grote inzet en in samenwerking met vele parochianen de Verrijzenisparochie heeft opgebouwd. Door een plotselinge ziekte moest hij in 1979 stoppen met zijn pastorale werk. “Maar hij bleef op vrijwillige basis actief en aanspreekbaar voor veel inwoners van Maarssenbroek. Hij ontwikkelde een methode om samen met medegelovigen de Schriften te lezen en zich met hen te verdiepen in belangrijke geloofsvragen,” schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verstuurd.
Kardinaal Eijk: “In zijn pastorale contacten nodigde hij mensen uit tot het nemen van verantwoordelijkheid in hun geloven en leven. Hij was er diep gelovig van overtuigd dat God zijn sporen laat zien in mensen en in wat mensen met elkaar verbindt. Hij voegde zich van harte bij de gemeenschap waarin hij gelovige wilde zijn samen met de andere gelovigen. Integriteit, vrijheid en trouw waren de kernwoorden in zijn leven. Zijn humor hielp hem in de pas te blijven met de realiteit.”

Er is gelegenheid tot afscheid nemen op vrijdag 21 maart van 19.00 uur – 20.00 uur in de Verrijzeniskerk, Reigerskamp 611, 3607 JK Maarssenbroek. De uitvaart vindt plaats op zaterdag 22 maart om 11.00 uur in de Verrijzeniskerk op bovengenoemd adres. Aansluitend zal om ongeveer 13.00 uur de begrafenis plaats hebben op de R.-K. Begraafplaats aan de Straatweg 27 te Maarssen. Daarna is er gelegenheid tot condoleren in de Verrijzeniskerk.

Voor het volledige overlijdensbericht, klik hier.