Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus priester Wilhelmus Gerhardus Wilhelminus Pas overleden

Emeritus priester Wilhelmus Gerhardus Wilhelminus Pas overleden

In Lonneker is op 8 juni Wilhelmus Gerardus Wilhelminus Pas overleden, emeritus priester van het Aartsbisdom Utrecht. Wim Pas werd geboren te Winterswijk op 26 december 1925. Na zijn priesterwijding op 25 juli 1954 was hij achtereenvolgens kapelaan te Achterveld, Wijk bij Duurstede, Amersfoort (H. Kruis) en Arnhem (H. Hart). In augustus 1965 werd hij benoemd tot assistent-moderator en godsdienstleraar van het Thomas à Kempiscollege te Arnhem en op 1 november 1970 volgde zijn benoeming tot pastoor van de parochie H. Jacobus de Meerdere te Lonneker. Op 1 januari 2001 ging hij met emeritaat.

“Van jongs af aan was Wim geboeid door een goed verzorgde liturgie. Gods nabijheid vieren samen met mensen was tot voor enkele weken hét houvast in zijn leven. In korte, eenvoudige, maar altijd actuele en ‘rake’ overwegingen wist hij jong en oud te boeien,” zo schrijft aartsbisschop Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht op 9 juni verstuurde.

Mgr. Eijk: “Ook buiten het kerkgebouw was en bleef hij pastor met hart en ziel. Intens leefde hij met mensen mee. Hij maakte geen onderscheid. Onrecht kon hij niet verdragen. Met zijn scherpe blik prikte hij dwars door schone schijn heen. Tegelijkertijd was hij de warme en nabije mens, die anderen bleef uitdagen om met elkaar verbonden te blijven. Daardoor maakte hij van de parochie een bezielde en actieve geloofsgemeenschap. […] Velen zullen deze vurige en bewogen priester missen. Maar iedereen zal hem ook van harte toewensen nu te zijn – zoals hij graag in zijn grafsteen gebeiteld zou zien – ‘in pace Christi’. Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken.”

De avondwake voor Wim Pas vindt plaats op maandag 13 juni om 19.00 uur in de St. Jacobus de Meerdere-kerk, Scholten Reimerstraat 42 te Lonneker. De Eucharistie ten Uitvaart wordt gevierd op dinsdag 14 juni om 10.30 uur, ook in de St. Jacobus de Meerdere-kerk. Aansluitend vindt de begrafenis plaats op het kerkhof naast de kerk.

Lees hier het volledige overlijdensbericht.