Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus priester W.A.J. Zandbelt en emeritus priester T.M.A. Siegmund overleden

W.A.J. Zandbelt en T.M.A. Siegmund, beiden emeritus priester van het Aartsbisdom Utrecht, zijn op 27 juli jl. overleden. Willy Zandbelt werd geboren te Diepenveen op 14 augustus 1933. Na zijn priesterwijding in 1958 zette hij zijn studie in Rome voort. Hij was onder meer verbonden aan het Philosophicum Dijnselburg en de Universiteit van Nijmegen, maar ook aan het Ariënskonvikt. Daarnaast werkte hij in het parochiepastoraat. Theo Siegmund (1933) werkte eerst in het onderwijs, voor hij gehoor gaf aan zijn priesterroeping. Hij werkte vervolgens als godsdienstleraar in Enschede en in het parochiepastoraat in Enschede en Oldenzaal.

Aartsbisschop Eijk schrijft in het overlijdensbericht over Willy Zandbelt: “Hij was een gepassioneerde persoonlijkheid en een toegewijde priester. In zijn manier van omgaan met mensen kon je merken dat hij vele jaren een gedreven docent was voor priesterstudenten en theologiestudenten. Hij kon zijn standpunten nadrukkelijk uiteenzetten, waardoor het soms lastig was om tot een dialoog te komen. Anderzijds kon hij goed luisteren, met name in zijn pastoraat had hij een warme aandacht voor zijn medemens. Als priester was hij geraakt door de persoon van Christus en Zijn boodschap. Hij leefde vanuit zijn geloof. In zijn preken klonk zijn sterke geloofsovertuiging door.”

Over Theo Siegmund schrijft mgr. Eijk onder meer: “Als priester was hij een man die de mens zéér nabij kon zijn. De liturgie moest verzorgd zijn, en zijn menselijke kontakten moesten dat ook zijn. Correct, menselijk en warm met een goed gevoel voor humor. In de liturgie voor kinderen was zijn verleden als onderwijzer duidelijk: hij wist hoe hij kinderen kon boeien en aanspreken. Hij is in diverse plaatsen werkzaam geweest, als onderwijzer en als priester. Overal werd hij als een sympathiek mens ervaren. Vol overgave was hij priester, in de liturgie en in het pastorale werk. De kerk en mensen lagen hem dan ook aan het hart. Zo werkte hij door, ook als emeritus.”

Lees hier het volledige overlijdensbericht van W. Zandbelt.

Lees hier het volledige overlijdensbericht van T. Siegmund.