Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus priester V.C.M. Zemann overleden

Emeritus priester V.C.M. Zemann overleden

In Doetinchem is op 30 september Victor Cornelius Marie Zemann overleden, emeritus priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Groenlo op 30 december 1933. Na zijn priesterwijding op 24 juli 1960 was hij achtereenvolgens kapelaan te Duiven, Achterveld en Oldenzaal (Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming).

Vanaf 7 februari 1964 was hij werkzaam als secretaris van het Aartsbisdom Utrecht. Met ingang van 1 september 1973 werd hij benoemd tot pastor in de stad Amersfoort. Op 1 september 1979 volgde zijn benoeming tot pastor in Doetinchem en Wijnbergen met bijzondere zorg voor het pastoraat in de parochie O.L.V. Tenhemelopneming en op 6 juli 1981 werd hij benoemd tot pastoor van deze parochie. Later werd hij tevens benoemd tot pastoor van de H. Geestparochie te Doetinchem, tot waarnemend pastoor van de Martinusparochie te Wijnbergen en tot waarnemend rector van het rectoraat De Huet te Doetinchem. Op 1 januari 1999 ging hij met emeritaat. Sinds 1 juli 2004 was hij als rechter verbonden aan de kerkelijke rechtbank van het Aartsbisdom Utrecht.

“Vic vond zijn roeping tot het priesterschap tijdens zijn H.B.S.-studie op het St. Canisius-college van de Jezuïeten te Nijmegen. Deze roeping vond een goede voedingsbodem in een, ook op godsdienstig gebied, degelijke opvoeding thuis. … Zijn hart lag in de parochiële zielzorg. Toen hij, na kapelaan geweest te zijn in Duiven, Achterveld en Oldenzaal, benoemd werd tot secretaris van het Aartsbisdom Utrecht, kwam dat voor hem dan ook heel onverwacht. Na negen jaar als secretaris te hebben gewerkt, keerde hij te Amersfoort terug in het parochiepastoraat, waarin hij met veel voldoening samenwerkte met meerdere collega’s. Vanaf 1979 was hij met veel vreugde pastoraal werkzaam in Doetinchem, een voor hem tot dan toe onbekende plaats. Het devies van Vic als mens en gelovige was ‘Dien de Heer in vreugde’. Hij vond het jammer als hij ervoer dat mensen de vreugde in het geloof niet (meer) konden vinden en als de mystieke kant van het geloof uit het zicht dreigde te verdwijnen,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verstuurd.
Nadat pastor Zemann met emeritaat was gegaan, bleef hij ruim beschikbaar voor het pastoraat in brede zin: hij assisteerde in diverse parochies, was als rechter verbonden aan de kerkelijke rechtbank van het Aartsbisdom Utrecht en zette zich in voor de vorming en toerusting van parochianen in Doetinchem. Verder begeleidde hij onder meer reizen en hield diverse keren een retraite in verschillende kloosters. “We herinneren ons Vic als een hartelijk en betrokken mens, een dierbare collega en een inspirerend priester,” aldus kardinaal Eijk.

Op maandag 6 oktober 2014 om 19.00 uur is in de kerk van Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming te Doetinchem (Prins Hendrikstraat 36) een avondwake waarbij aansluitend gelegenheid is om afscheid te nemen van pastor Zemann. De Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op dinsdag 7 oktober 2014 om 13.00 uur in bovengenoemde kerk. Aansluitend zal de crematie in besloten kring plaatsvinden.

Klik hier om het volledige overlijdensbericht te lezen.